Dat klopt.
Sinds 1976 is elk jaar op 13 augustus de internationale linkshandigendag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dag van de linkshandigen is een internationale dag die in 1992 voor het eerst "gevierd" werd, op 13 augustus.

De dag is bedoeld om mensen ervan bewust te maken hoe lastig bepaalde dingen kunnen zijn in een overwegend rechtshandige wereld. Dit zijn niet de dramatische of levensbedreigende dingen, maar over het algemeen kleine irritaties. Soms kan gereedschap zelfs gevaarlijk zijn voor linkshandigen. Daarom is deze dag ingevoerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het volgens jou vandaag de #linkshandigdag is kan ik noch bevestigen, noch ontkennen.

Maar het is inderdaad vandaag, vrijdag de dertiende augustus 2010, internationale linkshandigendag.

"Vrijdag 13 augustus 2010 is het Internationale Linkshandigendag. Dat betekent dubbel ongeluk op vrijdag de dertiende (‘ongeluksdag’), want linkshandigen schijnen onhandig te zijn en vaker ongelukken te veroorzaken. Ook ik behoor tot deze minderheid. Een schroef draai ik steevast verkeerd om en een sleutel dreigt stuk te gaan, wanneer ik die weer eens verkeerd om draai. In het verkeer gaat rechts voor, maar voor mij is dat niet vanzelfsprekend. Máár: wij zouden gevoeliger en intelligenter zijn. President Obama is linkshandig. Van de laatste zeven Amerikanen schreven er vijf links.

Sommige werktuigen, zoals een schaar, zijn tegenwoordig speciaal voor linkshandige mensen te koop. Vroeger moest je op school rechts leren schrijven. In veel culturen moeten dat nog steeds, vaak ook eethandelingen: de linkerhand is voor ‘onreine klusjes’, bijvoorbeeld op de wc. Handen schudden doen we altijd met rechts. Sinds 1999 doet ons land mee aan de Linkshandigendag. Je koopt er niks voor, maar voor ‘ons soort mensen’ is het gewoon leuk. Want in de minderheid zijn we, in de wereld waar rechts allesbepalend is. In 1975 richtte de Amerikaan Dean R. Campbell een belangenvereniging van linkshandigen op. De eerste daad was het kiezen van een eigen ‘feestdag’ in augustus 1976: dat werd expres vrijdag de dertiende, net als dit jaar."

"In 1975 besloot de Amerikaan Dean R. Campbell om een dag voor de linkshandigen te maken.

Hij heeft opzettelijk 13 augustus (vrijdag) in 1976 uitgekozen als internationale linkshandigendag."
13 jaar geleden
Yup.
En dus ook "rechtsonhandigdag".