Ik heb problemen aan me hoofd ik wil dood wat moet ik doen :'(

ik weet het niet ik heb zitten denken ik ben pas 15 ik blow omdat ik zoveel problemen heb ik heb al 2 jaar lang problemen met school spijbelen te laat komen enz.
ik heb vroeger ook al zelfmoord neigingen gehad
alleen ik denk soms over problemen en over mensen waar mee ik ruzie heb dan wil ik gewoon dood ik leef nu 15 jaar en ik heb het gevoel alsof er geen goed/gelukkig leven kan zijn mensen hebben mij verteld dat ik ze in de toekomst zal bedanken maar ik heb een hekel aan all die mensen die denken dat ze weten wat het beste voor me is: FLIKKER OP! Ik wil je hulp niet ik hoef je hulp niet het werkt niet en TOG blijven ze naar psychologen gaan en jeugdzorg en GGD enzo maar door die dingen heb ik alleen maar meer de neiging om zelfmoord te plegen. ik weet niet wat ik moet doen mijn toekomst word kut en mijn verleden is kut
ik wil het gewoon allemaal beeindigen geen problemen voor me zelf geen problemen voor alle andere mensen en als het dan zover is weten ze dat ze te ver zijn gegaan met ''helpen'' alleen de mensen snappen geen ene donder van wat ik meemaak en denken alleen aan zich zelf...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4.3K

Antwoorden (27)

Een paar problemen zou je al kunnen oplossen: 1. Kom op tijd op school. 2. Spijbel niet. 3. Blow niet (of minder). Ik weet niet wat je nog meer voor problemen hebt want je noemt ze niet bij name, behalve ruzie.

Het beste lijkt me dat je voor jezelf een lijst maakt van je problemen. Je verdeelt die in verschillende hoofdstukken. Dus bv.: Probleem, Oorzaak, Gevolg, Eventuele oplossing. Als je die lijst hebt prik je hem aan je muur en kijkt elke dag of je iets ervan op kan lossen. Misschien kan je dan al gauw een paar problemen van je lijst schrappen.

Je verlangen naar zelfmoord klinkt als een verlangen naar rust en ook een beetje als een verlangen naar wraak op die mensen die je niet begrijpen en je de verkeerde hulp geven. Weet je, mijn moeder zei altijd "Help nu uzelf zo helpe u God" dus, God helpt je alleen als jij jezelf helpt. Jij bent de deskundige op het terrein van je eigen persoonlijkheid dus jij moet aangeven bij een psycholoog, een jeugdzorg, een GGD wat jou drijft en wat jouw behoeften zijn. Als ze niet snappen wat jij meemaakt zal je het ze beter uit moeten leggen.

Je verleden mag dan kut zijn, je toekomst hoeft dat niet persé te worden. Probeer de dingen eens van een andere zijde te benaderen. Het leven is geen rozengeur en maneschijn maar er zijn genoeg mooie momenten te beleven en je doet jezelf tekort als je die jezelf gaat ontnemen met een zelfmoord. Kies een devies waar je altijd aan vast blijft houden bv. "Moedig voorwaarts". Mijn eigen devies is "In geval van twijfel niets doen".

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke plus+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit is een heel waardevolle reactie.
Je verwaarloost je leven. Niemand kan (op een respectvolle manier) jou laten stoppen met blowen, spijbelen, te laat komen en ruziemaken. Een verklaring dat je zo onverschillig met je leven omgaat kan zijn dat je depressief bent. Maar wat je sowieso moet doen is doelen voor jezelf stellen en je slechte gewoontes vervangen door goede. In het begin is dat heel moeilijk maar na een tijdje ben je er aan gewend en voel je je beter omdat je weet dat je goed bezig bent. En je moet de hulp van psychologen met beide handen aannemen en gebruiken om je toekomst naar het positieve te keren. Ik zag gisteren een reportage op internet, over een zwerver die was doodgevroren in de sneeuw. Hij was echt vies en onverzorgd, maar vroeger was het een heel normaal kind. Op zijn 15e liep hij weg van huis vanwege ruzie en toen is het bergafwaarts gegaan en uiteindelijk is hij als volwassen man doodgevroren in de sneeuw. De puberteit is de belangrijkste fase voor je ontwikkeling. Als het misgaat tijdens deze fase krijg je vaak een sneeuwbaleffect dat niet meer ophoudt. Wat je doet is niet onschuldig, het kan steeds erger worden tenzij je nu stopt. Je moet je allerallerbest doen om vanaf vandaag zo goed mogelijk te zorgen voor jezelf en je toekomst. Neem je laatste joint en geniet er van en daarna stop je er mee voorgoed. Ik weet niet wat voor vrienden je hebt, maar als zij je hebben aangezet tot de dingen die je vertelt te doen, zijn het echt geen vrienden. Ga om met mensen die het goede doen en niet het slechte. Je kunt het, als je me gelooft. Het is nog niet te laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij kiest de weg van de minste weerstand, al deze dingen die je opnoemt heeft niemand jou toe gedwongen , je bent zelf deze weg ingeslagen, en je kan er zelf ook weer uitkomen, maar daar wil jeniet bij geholpen worden, wat jij moet gaan doen,is de waarde van het leven in gaan zien, en is om je heen kijken er zijn ook leuke en mooie dingen aan t leven, gooi weg die rotzooi die je hersenen aantasten, stop met die onzin dat je niet meer wilt leven, en niet mensen van je af duwen die het beste met je willen, sta open voor hulp, je bent nog zo jong..

sterkte en waar een wil is ,is een weg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kies altijd de weg van de minste weerstand, ook wel de kortste route.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar dit antwoord was dus niet voor jou....wel!!!
of loop jij ook met plannen rond..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zo, maar ik heb mijn chemotherapie afgebroken, waardoor mijn overlevingsKANSEN aanzienlijk zijn gedaald.
Je maakt in het leven keuzes, kosten/baten analyse noemde mijn oncoloog dat. Mensen kiezen vooral de lijdensweg via chemotherapie als ze bang zijn om dood te gaan.. Als die jongen hierboven het niet ziet zitten, waarom zou hij dan niet zijn eigen weg mogen kiezen?
En vooral, wie ben jij om daarover denkt te mogen oordelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar heb je dan zelf voor gekozen .. wie gaat er nu zijn chemo afbreken.... echt DOM!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg critical...er wordt een vraag gesteld en daar wordt op geantwoord..
Lees..antwoord,dus geen oordeel...
Het eerste wat in mij opkomt als ik je verhaal lees is dat je wel hulp wilt, maar niet professioneel (bemoeienis). Anders zou je je vraag niet hier stellen.
Daarvoor wil ik je in ieder geval al een compliment geven ! Je houdt het niet voor je en uit je er wel over.
Dat je verleden kut is, daar kan je niks meer aan doen. Dat je toekomst kut wordt, dat heb je zelf in de hand.
Volgens mij zit je nu in een tweestrijd. Aan de ene kant wil je dood en kan je het "leven" niet meer aan. Maar aan de andere kant wil je het juist niet en wil je een "manier"om op een beter pad te komen.
Je hebt inderdaad gelijk dat er mensen(hulpverlening) zijn die te veel willen helpen. De kunst is om niet te helpen, maar er voor je te zijn als je dat nodig hebt.
Ik ken je helemaal niet, dus ik weet ook niet wat je allemaal al hebt mee gemaakt op het gebied van hulpverlening. Uit je verhaal maak ik op dat het niet positief is.
Op mij kom je depressief over, maar ook een gevoelig persoon die zich om veel dingen druk maakt en zich dingen aan trekt. Je gedrag kan een oorzaak zijn van dit alles.
Dat blowen is vluchtgedrag. Het is natuurlijk je eigen keuze, maar blowen lost niks op het maakt het alleen maar erger. Ook is er de kans dat je verder gaat dan blowen omdat je lichaam steeds meer nodig heeft om het lekkere gevoel te krijgen. Het enige wat kan werken is om goed te slapen, dan is een blowtje niet zo erg verkeerd. Dan heb ik het over 1 voor het slapen gaan.
Niet naar school gaan is ook een keuze van jezelf. Je zou ook de wekker kunnen zetten en toch eens een keertje gaan. En dan moet dat niet perse iedere dag in dag uit, maar begin met kleine stapjes. Bijvoorbeeld iedere maandag ga ik op tijd naar school.
Mijn tip aan jou is: zoek iemand waar je je op je gemak bij voelt. Bij die persoon kan je over je gevoelens praten. Geef je grenzen aan in hoeverre je "hulp"wil. Bijvoorbeeld wel of geen medicatie. Hulp op afspraak (bijvoorbeeld 1 keer per week een gesprek) of hulp op oproep (bellen, een gesprek, wanneer je het nodig hebt)
Ook een soort "dagboek"is erg handig om je gedachten op te schrijven. Dat is dan alleen van jou en niemand die zich er mee kan bemoeien. Als iets op papier staat wordt het soms allemaal helderder als je het terug leest.
Ik hoop dat je aan de antwoorden die je hier krijgt ook iets heb. Ik vind het jammer dat je zo door het leven moet. En zo veel mooie dingen moet missen. Ik hoop oor je dat je er stapje bij stapje bovenop komt.
Veel succes !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat hij nu vaker op tijd naar school gaat dan alleen iedere maandag. Maar het lijkt me hoe dan ook niet verstandig om hem te adviseren alleen op maandag op tijd naar school te gaan zodat ie het in kleine stapjes doet want... dan kun je er nog een heel vervelend probleem bij krijgen met de leerplichtambtenaar. Als je door je depressie niet in staat bent om voltijd naar school te gaan kun je wel contact opnemen met de leerplichtambtenaar en toestemming vragen om minder naar school te gaan. Als ik dat vroeger had geweten, had ik dat eigenhandig gedaan, want ik heb ook genoeg geleden op school zonder dat het me wat heeft opgeleverd. Ik ging omdat ik bang was voor de gevolgen van het niet gaan, maar ik was kapot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die leerplichtambtenaar is *&%&%$
mijn zoon ging helemaal niet meer, en behalve een waarschuwingsbrief nooit wat van gehoord. terwijl zowel ik als moeder als jeugdzorg als de school wel telkens aan de bel trokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werk in een maatschappelijke opvang en daar hoor ik ook deze verhalen. Niemand zegt er iets van als je niet naar school gaat. Deze jongeren worden expres vrij gelaten om te gaan wanneer ze er aan toe zijn. Druk uitvoeren werkt juist averechts bij deze doelgroep. Dus pokemon, jouw verhaal is er eentje uit duizenden.
Ik vind dat je eerst de oorzaak moet aanpakken voordat je een "kind"kan verplichten iedere dag naar school te gaan. Sommige kinderen zijn daar niet toe in staat.
Het gaat er niet om wat anderen willen, het gaat erom wat jij wilt! Je moet deze vraag duidelijk aan jezelf stellen: Wat wil ik doen in mijn leven/toekomst?
En werk vervolgens aan dat plan!

Maar zo te horen kom je voor mij over als een puber, die lamlendig wenst te blijven, en dat uit zich door op te jonge leeftijd te beginnen aan blowen.

Zoek een hobby, ga sporten of weet ik veel wat, maar stel je niet aan.

Maar als je lamlendig blijft en je denkt dat je het allemaal beter wilt terwijl waarschijnlijk iedereen het beste voor je over heeft... tja.. dan heeft onze inbreng hier ook geen zin!

het is gvd jouw leven!

Toegevoegd na 34 seconden:
wilt=weet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom anderen vinden dat je hulp nodig hebt.
jij denkt dat je die "andere"met een probleem opzadel
als je zelfmoord pleeg,denk niet dat dat het geval is .
en een plezier doe je ze er al helemaal niet mee .
ik vind het een beetje laf om zo onder je problemen uit te komen door de makkelijkste manier te kiezen .
en wat voor problemen heeft een 15 jarige eigenlijk .
iedereen heeft zo zijn problemen al zal je denken van niet.
ga eerst eens laten zien aan je "helpers"dat je ze niet nodig hebt
en leg eens een beetje de nadruk op iets positiever te zijn
dan zullen de mensen uit jou omgeving zich ook anders opstellen tegen je .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je toekomst echt "kut" wordt,weet je niet.Je kan nog veranderen door hulp te zoeken.Iedereen heeft wel eens problemen,maar het ligt er gewoon aan hoe je ermee omgaat.Jij kiest gewoon de makkelijke weg,en dat is je goed recht.Sommige mensen kunnen nu éénmaal niet goed met problemen omgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stelt me (ons, iedereen) in een heel lastig pakket. Want je zegt: Ik wil je hulp niet.
En toch stel je een vraag hier op GV met een SCHREEUW om hulp.

Make up your mind!!!!

Dus als je hebt besloten wat je wilt doen en je WILT GEHOLPEN WORDEN, ga dan eens naar de huisarts en praat is met diegene.

Stap eens uit die slachtofferrol waar jij jezelf in opgesloten hebt. Je hebt zelf de sleutel van je eigen gevangenis. Sterker nog die deur staat al open, maar je wilt blijven zitten. Als een gevangen dier die wordt vrijgelaten, maar nog niet zelf uit het kooitje wil komen. Bang voor het onbekende wat voor hem ligt.
Dit is een keuze die jij hebt gemaakt. Misschien ben je te ijdel om toe te geven dat je fouten hebt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb sinds ik vanmorgen deze vraag zat, gedubt hoe ik mijn antwoord goed kon verwoorden. Jij hebt het gedaan. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plusje+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, mee eens.
Je krijgt wat je geeft. Je zult er versteld van staan, hoe positief mensen je benaderen, als je jezelf benaderbaar opstelt. Kijk eens wat meer naar leuke dingen om je heen i.p.v. alleen maar ronddraaien in je eigen cirkeltje. Ik weet het... ik heb makkelijk lullen, denk je. Ik zal je niet opzadelen met alles wat ik meegemaakt heb, maar er zijn zat dingen die leuk zijn. Gelukkig zijn er óók zat, waar ik me vreselijk aan kan ergeren. Je weet: elk positief heeft ook zijn negatief anders bestond het positief niet. Maar veel belangrijker: elk negatief heeft ook zijn positief. Probeer dat eens te zien. Ik wens je daar veel succes mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt de eer dat je in Nederland bent geboren waar alle kansen liggen om naar school te gaan, werk te krijgen en veilig op straat te kunnen lopen. Je hebt recht op een woning, voeding en zorgverlening. Veel mensen willen met jou ruilen en zouden het leven aangrijpen om hun dromen uit te laten komen, een opleiding te volgen of een leuk baantje te zoeken. Je hebt de keus om familie en vrienden op te zoeken met regelmatige openbaar vervoer. Jij kunt alle kanten nog op en heel veel mensen niet, denk daaraan. Werk is trouwens een goede afleiding en zorgt voor regelmaat. Probeer eens een supermarkt daar werken veel jongeren en dan maak je misschien ook vrienden.

Toegevoegd na 5 uur:
En je kunt over alle praktische zaken waar je tegen aan loopt hier mooi vragen op GV, wij willen je allemaal helpen.
13 jaar geleden
Falco.....ik zou je een schop onder je kont willen geven...
Zet die negatieve pet af en stop met dat geblow...
problemen zijn er om opgelost te worden,maar je moet er ook zelf iets aan doen.

Als jij geen enkele hulp accepteerd,dan blijven mensen geen ene donder van je snappen.

Zoek hulp en laat iemand je helpen met je problemen.Want je wilt wel hulp,anders had je deze vraag hier niet gezet..

Praat met iemand waar je het goed mee kunt vinden,en vertel wat je voelt en wat je wilt,werk dan samen naar een andere toekomst toe..

Kom op,Falco...gooi die smerige blow troep in de vuilnisbak,want dat is denk ik de hoofdoorzaak van jou zelfmoordgedachtens...

Wees een kerel,en laat de wereld zien dat je alles aan kunt...

Ik wens je alle goeds toe....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schop onder de kont....die behoefte heb ik ook hele erg bij deze jongeman.
Eigenlijk heel triest dat er aan de ene kant mensen vechten voor hun leven (ziekten, oorlogen, honger) en aan de andere kant mensen zijn die hun eigen leven niks waard vinden en dan maar er uit willen stappen.
Mens ga je eerst eens flink schamen, wordt wakker en ga eens leven! Wat heb je te verliezen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is dat...+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind ik niet. Hij heeft zijn leven en levenszin te verliezen. Te hard tegen hem schoppen gaat niet helpen. Ik vind wel dat hij zelf de sleutel heeft, maar niet dat hij zich hoeft te schamen. Zijn gevoelens zijn zijn gevoelens, en daar heeft hij recht op. Kerel... hou moed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krakkemik, hierin moet ik je gelijk geven...
nou Falco, je zit in een rot situatie.
en ja, ook in deze situ lopen er mensen rond
die je willen helpen.
dood ga je niet zomaar - je hart is sterk en klopt maar door. er is hulp voorhanden.
je komt er wel uit.
zoveel adviezen hier. make up your mind.
all the best.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin aan je nieuwe IK.

Dingen wat jou mogelijk tegen houdt zijn praktische dingen.

Bespreek de zaak uitvoerig met de juiste hulpverleners of pik wat op van de vele adviezen op GV.

Een van de dingen wat je zou kunnen veranderen is de huisvesting en scholing.

Is de mogelijkheid om begeleid te wonen een optie,
of kan je wellicht naar een andere school?

Dan heb je te maken met nieuwe mensen die jouw oude IK
niet kennen.

Maar stel dat die opties mogelijk zijn, val dan niet terug in jouw oude IK.

Kijk wat jij naast jouw schooltijd, wat voor anderen kan betekenen. (mogelijk vrijwilligerswerk of iets voor je hulpbehoevende buren)

Werk ook meer aan jouw gezondheid en minder of stop met roken/blowen.

Ik weet zeker dat het jouw gaat lukken.
Horen wij nog wat van jou nieuwe IK?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt aan het eind van je relaas "mensen snappen geen ene donder van wat ik meemaak en denken alleen aan zichzelf". Maar als ik jou zo beluister hoor ik doorlopend het woordje 'ik'. Ik dit, ik dat, ik zus, ik zo. Wie denkt hier nu alleen maar aan zichzelf?

Mensen snappen geen donder van wat jij meemaakt. Wat maak je zoal mee dan? Vertel je dat aan mensen of stop je het allemaal weg? Of zit je gewoon nog keurig onder het juk van je ouders en maak je eigenlijk helemaal niet zoveel mee? Misschien wordt het tijd om eens iets mee te gaan maken.

Hup, de wijde wereld in! Ja, dat is lastig te realiseren als je nog zo jong bent. Het beste advies wat ik je kan geven is: maak je middelbare school af (gewoon even doorbijten) en haal je diploma. Tegen die tijd ben je een jaar of 16, 17, 18...en ligt de wereld voor je open. Je zou kunnen gaan studeren, iets gaan doen wat je echt mooi vindt...Misschien iets in de kunsten, iets creatiefs, iets waarin je je goed kunt uiten?

Of je zou na je eindexamen een jaar gaan werken om geld te sparen voor een grote reis. Andere landen bezoeken, andere mensen ontmoeten, je horizon verbreden, leren afzien, iets meemaken, volwassen worden.

Stel jezelf een doel. Je hebt zo veel perspectief! Alleen moet je het wel eerst willen zien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie het probleem niet? het leven is kut ja wen er maar aan, iedereen wil weleens liever dood zijn ja, en ik weet idd niet wat je meemaakt, waarom zou ik dat willen weten straks ga ik zelfmoord plegen omdat ik iedereen zijn problemen weet en het leven klote is!

Nu leef je al 15jaar en hebt al 2jaar problemen. steek gewoon een joint op wat kan jouw het schelen van blowen ga je niet dood. laat ze zeiken, waarom luister je naar al dat gezeik aan je kop.

Je moet naar school ja omdat je nog geen 16 bent. weet kopen is ook lastig als je nog geen 16 bent, je dood zuipen is ook lastig als je nog geen 16 bent het is gewoon kut toch!

straks kom je zonder diploma van school 'so what' dan moet je gaan werken dat is ook kut, tot je 65e dat is helemaal kut.

nog even dan ben je het huis uit hoef je niet meer naar school en kan je lekker doen wat je wil misschien krijg je dan weer andere problemen. voor je het weet wordt je verliefd en dat gaat later weer uit weer een probleem.

Je moet er toch niet aan denken dat je de loterij wint en een bekeuring krijgt omdat je 180 over de snelweg raced met je Ferrari als een idioot. en je vakantie huis op de bahama's door een overstroming weg vaagt zodat je nog maar 3 vakantiehuisjes in italie frankrijk en spanje hebt.

Misschien luister je teveel naar de 'goeie raad' dat je leven kut wordt in de toekomst, ik ken genoeg mensen die 2x zo oud zijn als jij en elke dag stoned en ze hebben het nog naar hun zin ook als ze op het strand liggen op ibiza.

of ben ik nou dom. druk maar op duimpje naar beneden want het is een kut antwoord... en ik snap de vraag niet

wat is de vraag eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik leef nu ook 15 jaar en ik heb ook zelfmoord nijgingen en ja ik heb ook een hekel aan die hulp maar denk niet alleen aan de slechte dingen maar ook aan de goede en als je die niet hebt dat is bijna on mogelijk maak school af ook al is het kut zet er doorheen later word beter want dan kan je lekker alles op jezelf doen maar stop met blowen dan sterf je zelfs nog erger dan als je een kogel door je kop heen knalt reageer het af op iets anders gamen bijvoorbeeld of chocola : ) zoals ik doe zet erdoorheen en het word beter als je uit de problemen blijft geloof me het werkt echt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor een reactie van iemand van 15 die dit ook herkent
er zijn hier een heleboel mensen die niet meer weten dat zij zelf 15 waren en niet wisten hoe ze eruit moesten komen en nu achteraf zeggen dat je "gewoon" jezelf een schop onder de kont moet geven. als jij wist hoe dan had je dat wel gedaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik kan me nog heel goed herinneren hoe het leven was toen ik vijftien was, weggelopen, van school gegaan, met zo ongeveer iedereen gebroken, dikke shit overal, maar uiteindelijk heb ik mezelf WEL die schop onder mijn reet gegeven. Heel gewoon, ja. Door je te realiseren dat je niet de enige bent op deze wereld en dat je zelf iets van je leven moet maken. En dat je andere keuzes moet gaan maken. Niet zo simpel als het lijkt, maar echt niet zo moeilijk als je denkt wanneer je er middenin zit.
Goed antwoord dus.
LOs EERST je andere problemen op en kijk dan of je wens tot levensbeeindiging nog bestaat.
Dit meen ik bloedserieus.
Je bent ook nogal kwaad. Dat maakt je niet objectief in het beoordelen van je situatie.
Zelfmoord is onomkeerbaar, handel dus eerst omkeerbare problemen af, zodat die niet later de onnodige oorzaak tot dit gebeuren blijkt geweest te zijn.
je praat wel over MOORD, zelfmoord IS MOORD.
Dat is dan de laatste daad waarmee je dit leven verlaat.
Als je daar moedig genoeg voor bent, weest dan ook zo moedig om je andere problemen eerst op te lossen, laat dan de "boel "voor je nabestaanden zo netjes mogelijk achter.
Die gaan een stukje MEE DOOD.
Ik weet waar ik het over heb.
Je bent het aan jezelf verplicht zeer zorgvuldig met deze wens/intentie om te gaan.
Als je de hand aan jezelf slaat, doe dat dan tenminste om de goede reden, als die er is.........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Falco,
Rot voor je dat dit allemaal met je gebeurt, dat is echt niet leuk. Het eerste wat je moet doen in te zorgen dat je van het blowen afkomt. Dit is een verslaving. Mensen zijn veslaafd omdat er iets pijnlijks gebeurt is in hun leven. Door te blowen proberen ze met de pijn om te gaan.

Eigenlijk moet je naar een verslavingskliniek. Deze zullen je helpen om ook andere problemen aan te pakken.

Er ligt echt een mooie toekomst op jou te wachten maar eerst moet je leven weer op de rit krijgen.

Dit zijn wat adressen waar je terecht kan.

http://www.smithandjones.nl

http://www.dehoop.org/menu/26160/hulp-nodig-kinderen-en-jongeren.html
en als je gewoon eens lekker je verhaal kwijt wil dan kan je chris bellen dat is een soort kindertelefoon(ook voor jongeren) 078 - 63 123 00) e-mail (help@chris.nl) en een chatbox (http://www.chris.nl/)

Dit zeg ik alleen maar om te helpen. Als je hier echt uit wilt komen, doe er dan wat mee.

Succes,

Purple
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dude, het begint serieus met het stoppen met blowen. Geloof me, ik weet er van. Het is goeie shit als je happy bent, maar het heeft de kracht om je een zwaar depressieve neuroot te maken als je niet zo happy bent. Hoe meer, hoe heftiger. En het is een sneeuwbal/lawine effect; het wordt alleen nog maar erger.

Als ervaren blower zie je de potentie van wiet niet meer omdat je te veel gewend bent, maar onder water gebeurt een hoop. Span jezelf eens in, zet even 2 of 3 weken de schouders er onder door die periode niet te blowen. Vooral de 1e 4 a 5 dagen zijn tough as nails, je zult je behoorlijk leeg en geestelijk beroerd (Nog meer? Ja, nog meer!) voelen, maar daarna is het ergste achter de rug en wordt het langzaam beter. Je zult zien dat je bitterheid dan langzaam van je afglijdt als stroop van een warme pannekoek. No shit. Maar je moet wel wel even die drempel over. Er is geen andere manier man. De wiet maakt je niet gelukkig, het is als een val. Het maakt je te sloom en afhankelijk om uit z'n grip los te komen. De voordelen zijn goed merkbaar, maar de nadelen zijn erg listig en te merken zonder direct de relatie met wiet te leggen.

Je bent slachtoffer van drugs, man. Het doet bij jou precies waar iedere hulpverlenende instantie, onderzoeksburo en medische wetenschapper voor waarschuwt. Jij bent écht niet die ene uitzondering waarbij dat niet het geval is. It f*cks with your mind, op zo'n manier dat je het niet doorhebt en dat je de oorzaak elders zoekt. Als je echt geen hulp van anderen wilt, stop dan een flinke tijd met blowen...

Good luck!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi Falco.
ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik heb me in mijn jeugd ook altijd ongelukkig en onbegrepen gevoeld, en het hele leven was erg zwaar voor me. Ik hoopte toen dat het beter zou worden als ik van school af zou zijn.

Nu, jaren later, weet ik dat ik Asperger heb. Een stoornis in het autistisch spectrum. Ik begreep de mensen niet en zij mij niet, waardoor zij me maar gingen pesten. Inmiddels zit ik wel lekker in mijn vel, al gebruik ik wel antidepressiva en blijf contact houden met maatschappelijk werk enzo. Mijn raad is: laat eerst eens uitsluiten dat je iets mankeert waardoor je je zo depri voelt. En als je al bij de hulpverlening loopt, hebben die dan niet voorgesteld om iets te slikken? Echt, het leven is best wel mooi als je je niet meer zo donker voelt. En dat krijg je zelf niet voor elkaar door jezelf een schop onder je kont te geven. Net als die tips om lekker te gaan sporten als je depri bent. Tuurlijk helpt sporten, maar ze vergeten dat je jezelf er niet toe kan zetten actief te worden.
Nu ben ik blij dat ik nog leef en niet opgegeven heb. kijk alleen uit met antidepressiva, de eerste weken heb je nog meer zin om dood te gaan. zorg dat er iemand is die je dag en nacht kan bellen, tot je daar doorheen bent. en als je je iets beter voelt: eerst proberen te stoppen met blowen. School en spijbelen is op dit moment niet zo belangrijk, eerst jezelf terug vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve Falko. Stel je voor je blowt elke dag dan begin je met 7 per week, dan probeer je 6 per week, 5 per week, 4, 3, 2, 1 . Probeer het zo. En dan als het gelukt is, dan word je wakker als een nieuwe IK zonder blowen, zonder ruzie en kom je altijd optijd op school. Stel je eens voor, ben je dan niet veel gelukkiger?

Denk aan je jeugd en je toekomst, en wees diegene die je altijd al heb willen zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verleden kun je inderdaad niet veranderen aan feiten. Wel hoe je over die tijd denkt. Je kunt het accepteren dat die periode is gegaan zoals die is gegaan en vanaf nu andere keuzes maken. Dat is best lastig als je 15 bent en vraag om het nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen leven en keuzes.
Omdat je nog zo jong bent zul je ouder(s)/verzorger(s) hebben die over belangrijke zaken ook nog hun verantwoordelijkheid naar jou moeten dragen.
Hoe jij je leven nu ervaart, kun je wel wat aan doen.

Je geeft aan dat je het gezeik en het "helpen" zat bent.
Ze begrijpen je niet en je wilt gewoon rust aan je kop en denkt dat zelfmoord DE oplossing is.
Je kunt ook onderzoeken wat jou in dit leven helpt om jouw leven aangenamer te maken. Niet wat anderen kunnen doen, maar JIJ zelf.
Stel jezelf eens een paar vragen hoe je dat kunt doen:
- je leven is vast niet altijd even KUT zoals jij zegt: wanneer in het verleden was het een heel klein beetje beter?
- hoe deed je dat?
- hoe is dat op dit moment bruikbaar?
Op welke momenten voel jij je nu net iets beter?
Wat doe of denk je dan anders?

Stel (kleine) doelen voor jezelf hoe je bijvoorbeeld deze dag iets kan doen of denken waardoor jij je ietsje prettiger voelt.

Meerden schreven al dat je toekomst helemaal niet zo kut hoeft te zijn. Daar kun je gelukkig zelf ook veel aan doen om het leuker te maken dan je nu denkt.
Wat of wie zou je daarbij een beetje kunnen helpen?
Als je zelf goed snapt wat er met je is en waarom jij je zo voelt, is het goed om te kijken hoe je het anderen duidelijk kan maken. Steeds op dezelfde manier vertellen als mensen het niet snappen, vraagt om een andere aanpak. Probeer het eens op een andere manier te vertellen, bedenk voorbeelden hoe dat bij jou voelt, vergelijkingen zoals het voelt als in die film of als die persoon die hetzelfde heeft meegemaakt als jij. Mensen willen anderen altijd graag helpen maar weten niet altijd HOE. Vraag en vertel heel duidelijk en concreet wat jij voelt en waar jij behoefte aan hebt, en als je dat weet, hoe dat er in de praktijk uitziet.

Mijn neefje van 16 blowde ook heel veel omdat hij zo druk was in zijn hoofd en is toe begeleid in een opvang waardoor hij nu niet meer blowt en een doel heeft voor zijn studie (4 dagen werken/1 dag leren) en heeft er weer zin in!
Hij zat ook heel diep en is er uitgekomen. Wat hij kan, kan jij ook als je dat wilt natuurlijk. Dat is aan jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Och kerel wat naar... problemen voelen altijd zo zwaar he? Toch ben ik het met de meeste mensen wel eens dat je zelf de sleutel in handen hebt... en ik denk dat als je echt geen hulp wilt, dat je het dan zelf moet doen. Ga naar de bieb, haal zelf hulp boeken, en lees over wat je kan doen om je gevoelens te veranderen!

Als je gevoel verandert, verandert vaak ook de situatie... Als de situatie verandert, verandert vaak ook je gevoel.

Kortom... denk je eens in, je bent bijna 18... tegen die tijd mag en kan je op jezelf wonen.. met je eigen voordeur die je achter je dicht kunt trekken tegen de wereld...

ik vermoed dat je daar best wat aan kan hebben.
Maar problemen overwinnen is moeilijk, pijnlijk en altijd klote. maar als het dan gelukt is... voel je je echt beter!

ik gun het je zo...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je maakt er nu al bewust een zootje van, en weigert alle hulp die je wordt gegeven om WEL iets van je leven te maken. Iets waar je ook nog een beetje plezier van hebt. Dat is vechten tegen de bierkaai natuurlijk, voor je ouders, je vrienden, je familie, je hulpverleners, iedereen die je de moeite waard vind om moeite voor te doen.

Natuurlijk kun je de makkelijkste weg nemen en er uit stappen (en daarbij een heleboel onschuldige mensen meetrekken in je ellende). Je kunt ook besluiten nu eens volwassen te worden, je problemen op te lossen en de schouders er onder te zetten. Je hebt maar één leven, en daar zul je zelf iets van moeten maken.

Je laatste zin zet eerlijk gezegd mijn haren recht overeind, want er is er hier overduidelijk maar ééntje die uitsluitend aan zichzelf denkt, en dat ben jij. Medunkt dat het hoog tijd wordt uit je ivoren torentje van zelfmedelijden te komen, je te realiseren dat niemand in dit leven iets voor niets krijgt, en dat je het allemaal grotendeels zelf moet doen. Tenzij je natuurlijk gebruik maakt van alle hulp die je geboden wordt.

Overigens, de meeste pubers vinden van tijd tot tijd dat ze een kutleven hebben ; dat hoort nu eenmaal een beetje bij de leeftijd. Door je daar nu al bij neer te leggen, ontzeg je jezelf alle kansen te bewijzen wat je waard bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik blowde op mn 13de voor het eerst ben van VWO naar TL gezakt door het spijbelen(nu ga ik na de opleiding die ik doe weer vwo doen) ik heb ook vaak zat ruzie gehad(vooral met mn ouders). Dus ik weet waar je het over hebt.
en met mij kan het nu niet beter gaan ben gestopt met blowen ben sirieuzer geworden en heb een een leuke opleiding.
dus je ziet als je even doorzet en niet opgeeft wordt het leven vanzelf wel weer leuk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heeft hierop zijn manier gezegd wat noodzakelijk was en ik vind dat er veel hele goede adviezen bijzitten. Hopelijk heb je daar wat aan.
Je schrijft dat niemand je snapt en dat je verleden kut was en je toekomst kut wordt.
Het verleden is voorbij, daar is niets meer aan te doen.
Maar jij bent zelf de baas over wat er nog komt.
Dus je toekomst kan beter zijn/worden.
Afgezien vanhet feit dat je het wellicht slecht hebt getroffen in je leven en dat mensen je niet begrijpen, laat je toch veel dingen gebeuren, waar jezelf iets aan kunt doen, daar moet je eens proberen over na te denken.
En tenslotte proef ik in je vraag veel zelfmedelijden, en dat is een slechte raadgever, natuurlijk is alles nu waardeloos en is dat balen voor je, maar alleen jij, jij zelf hebt de kans dat te veranderen.
Heel veel succes en sterkte, ik denk aan je.