Waarom staat er een haan op een kerktooren en geen amdedr dier

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Er zijn daar verschillende uitleggen over. Allereerst is die haan vaak gewoon een weerhaan: hij staat altijd met zijn snavel in de wind. Een haan kraait als de zon opkomt, bij het begin van een nieuwe dag. Zo is de haan een teken van waakzaamheid en ook van inkeer, vergeving en nieuw begin. Hij roept de mensen als het ware op te luisteren naar de boodschap van God. Hij waakt over de kippen en kraait als er gevaar is. Zo staat de haan op de kerktoren symbool voor het waken over Gods kinderen. Misschien ken je het verhaal wel van de haan die drie maal kraait nadat Petrus drie maal heeft gezegd dat hij Jezus niet kent.

Volgens sommigen verwijst het naar het verraad van Judas en waarschuwt het dus gelovigen om Jezus / de heer niet te ontkennen. Maar in algemene zin roept de haan op tot ontwaken en het beginnen van een nieuwe dag, zoals de kerk oproept tot een wakker geloof.
Weer een andere verklaring is dat het staat voor de wederopstanding van Jezus, zoals de haan ons elke ochtend doet opstaan.
Maar de Vendida van de Meden (728 - 549 voor Chr.) vermeldt al dat de haan oproept tot ieders religieuse verplichtingen en een Hebreeuwse legende noemt, dat de haan de ongelovigen waarschuwt.

Een duidelijke verklaring is er echter niet. Wellicht was hij oorspronkelijk gewoon bedoeld als weerhaan, en heeft men er later verklaringen bij "gezocht". Niet op alle kerktorens staat trouwens een haan. Ook andere symbolen komt men tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede research; +1

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de haan kraait voor de zonsopkomst is hij het symbool van het licht en daarmee later ook het symbool voor het christendom geworden.