Waarom spreken we over de wereld zoveel talen?

Welke talen? Hoeveel talen hebben we over de wereld?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
4.5K

Het beste antwoord

Kijk eens naar hoe Amerikaans engels, Brits engels en Australisch engels zich in een relatief korte tijd al behoorlijk anders hebben ontwikkeld. Naarmate bevolkingsgroepen langer van elkaar gescheiden zijn ontwikkeld een taal zich verschillend. Iedere generatie veranderd een taal een beetje. Kijk maar eens naar het Nederlands van 100 jaar geleden en dat van nu.
Wanneer volkeren honderden jaren (duizenden zelf) geen contact hebben gehad ontwikkeld zo'n taal zich heel anders tot beide elkaar niet meer kunnen verstaan.

Je ziet nog wel restanten van een soort oer taal in euro-aziatische talen die wijzen op een migratie van centraal/oost Azie naar west Europa. Kijk maar eens naar hoe de woorden voor 'mama' op elkaar lijken in het Nederlands, Duits, Engels, Russisch en zelfs in India is er een gelijkenis. Naarmate de verschillende volken verder van elkaar af kwamen en geen contact meer hadden evolueerden de talen anders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat kwam toch door de toren van Babel of zo, waarbij God de mensen strafte door ze allemaal een andere taal te laten spreken?

Misschien moet je het creatistenfoldertje eens doorlezen. Daarin schijnen ze op alles een antwoord te hebben...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn meer dan 6800 talen (zie eerste bron). Een aantal talen daarvan zijn te vinden in de tweede bron. Die talen ontstaan nou eenmaal door de verschillende culturen in verschillende landen en door samenlevende bevolkingsgroepen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er bestaan verschillende soorten redenen die ervoor zorgen dat mensen in de wereld zo veel verschillende talen spreken. Één van de belangrijkste redenen is dat de taal iets sociaals is. Het is iets wat je meteen, zodra je je mond open doet om iets te zeggen, met sommige mensen (die dezelfde taal spreken) in een groep samenbrengt en van de rest van de mensen onderscheidt (die andere talen spreken). De taal is iets wat met je identiteit te maken heeft. Een andere reden (die met de eerste ook verbonden is) is dat het eigen aan de taal is om constant beetje bij beetje te veranderen. En de taal verandert ook anders bij verschillende mensen. Daarom, zelfs als we allemaal plots één enkele taal begonnen te spreken, zouden verschillende groepen mensen binnen enkele honderden jaren (en waarschijnlijk zelfs véél vroeger) een beetje andere talen spreken.

Er zijn ongeveer 6.800 gekende talen over de hele wereld. Daarvan zijn 2.261 gebaseerd op een geschreven systeem, de anderen bestaan enkel onder gesproken vorm.

Geregeld verdwijnen er ook talen, letterlijk met hun laatste spreker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nu zijn er ongeveer 5 à 7000 levende talen .Een paar eeuwen geleden werd dit nog geschat op 15000. (dialecten niet inbegrepen) De trend tekent zich af: er verdwijnen elk jaar talen. Er zijn zelfs voorspellingen dat we binnen een paar eeuwen nog maximaal een 100 tal talen gaan overhouden.De waarom van zoveel talen heeft te maken met de oorsprong van de mens, een soort diaspora, waarbij de mensen evolueerden , de ene sneller als de andere en ieder hun eigen communicatie ()taal) ontwikkelden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
waarom we zoveel talen spreken noemt men het Bablprobleem. is nogal ingewikkeld. in ieders hoofd zit geen een, maar een deelgrammatika,s , brokken structuur,klank en woorden schat.verschillen tussen grammatika,s komen vaak neer op een andere vorm van rangschikken van componenten, eerder dan op apart bestaande systemen.Differentiatie, meertaligheid is geen marginaal verschijnsel,maar behoort tot de kern van het taalvermogen en heeft geleid tot de bestaande verschillen tussen talen.
Dus in het kort, er is op een plek een taal ontstaan, en net zo als nu komen er vanzelf nieuwe woorden bij , bv dialecten, straat taal, end.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens de Bijbel komt het door de Babalonysche spraak verwarring. Gevolg van het bouwen van de toren van Babel die tot aan/in de hemel moest komen.