Wat is het perfecte middel om wespen op afstand te houden?

Ik bedoel hiermee niet als je buiten zit te eten ofzo met z''n kaars of wespenvanger. Hoe zorg je ervoor dat ze niet dichtbij komen in je gewone dagelijkse doen als je buiten bent of op vakantie? Liefst geen chemische troep!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
6.3K

Het beste antwoord

Dat wespen alleen uit verdediging bijten, is niet helemaal waar. Tenminste hier in Zuid Spanje waar ik momenteel zit. Ze zijn gewoon een stuk agressiever als bijen en hommels. Wj hebben twee waspinators gekocht en die bij het huis opgehangen. Dat zijn twee grijzige zakken, die je ergens op moet hangen. Het zijn een soort imitatie wespennesten en zou wespen op afstand houden. Feit is dat we dit jaar weinig of geen last hebben van wespen. Zelfs niet rond het zwembad, waar ze anders op het heetst van de dag, met velen rondhingen om te drinken. Soms komt er nog een verdwaalde wesp als we buiten eten 's avonds. Ze zijn gek op vis en vlees, meer als op zoetigheid. Maar dan steken we nog een wierookstokje aan. Daar hebben ze een bloedhekel aan.
En dan eten we rustig en wespen-vrij.
Die waspinator kost 15 euro (via internet). Volgens mij werkt het wel. Je kan het makkelijk opzoeken via google.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Draag geen eau de toilet en kleurige kleding.
Kleding in de kleur Ecru/khaki trekt ze niet aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kleurige kleding trekt ze inderdaad aan. Maar als je gewoon rustig blijft en ze even laat rondneuzen (hebben ze eigenlijk een neus) begrijpen ze dat jij geen bloem bent en gaan ze weer weg. Niet meteen gaan meppen want dan is de kans dat je gestoken wordt vele malen groter.
Wespen, bijen en hommels steken alleen uit verdediging. Als een wesp, bij of hommel in het nauw wordt gedreven, kan hij in de aanval gaan. Sla dus nooit naar deze insecten. Om steken te voorkomen is het beter ‘s avonds niet dicht bij een lichtbron te gaan zitten. Door rook van een kaars, fakkel of wierook blijven insecten juist op een afstand. Witte kleding stoot insecten af. Bovendien is het verstandig in de zomer geen geparfumeerde cosmetica te gebruiken, dit trekt insecten aan. Muggen en horzels vragen om een actievere verdediging. Gebruik een insectenwerend middel dat deet bevat.

Tips om insectenbeten te vermijden

Frisdrank en bier trekken wespen aan. Laat nooit blikjes openstaan en drink nooit zonder rietje uit een blikje. Als er een wesp in zit, kan deze in mond of keel steken.
Vermijd de omgeving van vuilnisbakken en afgevallen fruit, wespen zijn daar dol op.
Controleer bij het knippen van een heg of werk aan oude daken eerst of er geen wespennest is.
Vermijd de omgeving van bijenkorven en bloemperken in bloei.
Draag geen felgekleurde of zwarte kleding. Wit, groen en lichtbruin zijn het minst aantrekkelijk.
Loop nooit blootsvoets door een grasveld. Bijen zijn verzot op de bloempjes van klaver en madeliefjes, en wespen kunnen een nest in de grond hebben.
Vermijd sterk geurende deodorant, aftershave en zonnebrandcrème. Zij trekken bijen en wespen aan.
Vermijd wilde bewegingen wanneer er een wesp of bij in de buurt is. Sla nooit een insect dood dat op het lichaam is gaan zetten, schiet het eventueel met een vinger weg.
Bij picnics en barbecues kan je zoetigheden en vlees het beste afdekken een wesp kan erin kruipen,dan is ze onzichtbaar en bij het eten kan ze in de mond of de keel steken.
Transpiratie trekt bijen en wespen aan.
Uw kleren kunnen een verschil maken. Wit, groen en lichtbruin zijn het minst aantrekkelijk voor insekten. Felle kleuren daarentegen schijnen dezelfde aantrekkingskracht te hebben als bloemen. Ook bloemmotieven en flikkerende juwelen kunnen insecten in verwarring brengen en doen denken dat u een bloem bent.
Loop nooit blootsvoets door een grasveld . U loopt de kans op een bij of een wesp te trappen of uw voet in de nabijheid van een wespennest neer te zetten.
Vermijd deodorant, after-shave, haarlak of zonnecrème.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Potje met meloensap. De wespen zullen erop af komen en zich vol eten/drinken. Ze kunnen echter meloensap niet verteren en zullen daarom sterven. Op deze manier zul je ze dus slechts 1x op bezoek krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snij een lege limonadefles doormidden.
Doe in het gedeelte waar de bodem zit wat aanmaaklimonade.
Zet het andere gedeelte,,,dus waar de schenktuit zit er op de kop in.
De wespen kunnen er wel in,,maar niet meer uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hé Eef, wat een goeie tip, +1.