Situatie: bloedgroep B en een negatieve rhesusfactor. Welke combinaties bloedgroep moeder- kind - vader hebben risico's?

Dit is een interessevraag gericht op erfelijkheidsleer en alleen antwoord op de vraag a.u.b.
Ik heb er al over gelezen, maar wil van mensen die er antwoord op hebben informatie uit de praktijk.
Een van de doelen van goeievraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Antwoorden (1)

Als je doelt op de risico's van een die rhesus-negatieve moeder en een rhesus-positieve vader....
ja, dan kán het kind rhesus-positief zijn. Indien dit een eerste zwangerschap betreft en de moeder nog nooit in contact gekomen is met Rhesus-positief bloed door bijvoorbeeld een verkeerde transfusie, is er aanvankelijk geen probleem.; er zijn door de moeder namelijk nog geen antistoffen tegen factor D aangemaakt.
Gedurende de zwangerschap kan het bloed van de moeder accidenteel in contact komen met het bloed van de foetus,dikwijls doorheen de placenta. Dit kan zich voordoen o.a. ten gevolge van een trauma (val, ongeval), bij miskraam, abortus, bij een interventie zoals een vruchtwaterpunctie.
Indien het kind nu rhesus-positief is kan dit aanleiding geven tot vorming van antistoffen bij de rhesus-negatieve moeder.
Dit heeft dus niet te maken met de bloedgroep maar met de rhesusfactor. Op de rode bloedcellen kan een rhesus D-factor aan- of afwezig zijn. Dit verdeelt de bloedgroepen onder in positief (rhesus D-factor aanwezig) en negatief (rhesus D-factor niet aanwezig). De meeste mensen (84%) hebben rhesus D-factor.