het geweten geeft aan het verschil tussen goed en kwaad dan zij wij uniek ,want dieren hebben geen geweten zijn wij dan geschapen of niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Antwoorden (6)

Ja de mens is zeer goed geschapen (zonder kennis van goed en kwaad) en heeft gegeten van de verboden boom waardoor zij zagen dat zij naakt waren en het verchil konden zien en denken van goed en kwaad.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat we lijnrecht tegenover mekaar staan hoef ik niet uit te leggen hé?
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jewel, leg eens uit als je wilt?
Een aantal apensoorten, dolfijnen en honden heeft ook besef van rechtvaardigheid. Dat kun je m.i. vertalen naar een besef van goed en kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Maar zelfs als dat niet zo zou zijn, zou de vermeende uniciteit van het besef van goed en kwaad van de mens geen indicatie zijn voor een bovenmenselijke schepper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Rotaluclac
dat besef van rechtvaardigheid bij dieren...kun je daar iets meer over zeggen...ik ben daar wel nieuwsgierig naar...
De vraag of de leden van een soort (in dit geval de mens) ethisch besef kunnen ontwikkelen en daar uniek in is, heeft niets te maken met de vraag of die soort is gemaakt ('geschapen') door een bovennatuurlijke intelligentie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mijn hond in huis heeft geplast en ik roep hem. Dan heb ik nog niets gezegd Maar met zijn staart tussen zijn poten en zijn oren in zijn nek komt hij naar mij toe. Hij maakt zijn eigen klein en als ik dan vraag: wie heeft dat gedaan? Dan maakt hij z'n eigen nog kleiner en is zeer schuldbewust!!! Onze kat heeft dat ook maar dan op een heel andere manier, het werkt alleen als je hem betrapt, even later weet hij het niet meer, Dus, ja, dieren hebben ook een geweten!

Toegevoegd op 03-05-2009 13:52:20
Toevoeging: met de vraag of wij dan geschapen zijn ,kan ik niets mee, ik begrijp het niet eens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is je hond werkelijk schuldbewust of reageert hij slechts op jouw energie/stem/klank?
Je koppelt nu een aantal dingen aan elkaar die logischerwijs niet allemaal met elkaar in verband staan.

Je beweert het volgende:
A. Dat mensen een geweten hebben
B. Dat dieren het niet hebben
C. Dat we daarom gechapen zouden zijn of niet.

Het komt allemaal een beetje krom over. Dat mensen een geweten hebben is wetenschappelijk/psychologisch vastgesteld. Daar is geen twijfel over mogelijk.

Of dieren het niet hebben daar is voor zover mij bekend nog niet voldoende wetenschappelijke onderbouwing voor. Het zal misschien minder ontwikkeld zijn als het onze en misschien ook wel.. er zijn dieren met evengrote hersenen als wij.

Of dieren nou wel of geen geweten hebben staat los van geschapen zijn. Volgens mij zijn dieren ook geschapen voor zover de Bijbel dat voorschrijft.

Zelf geloof ik meer in evolutie dan in een schepping binnen 7 dagen.

Je vraag komt bij mij over als een redenatie zoeken om iets in je geloof logisch bevestigt te willen zien. Echter wat je vraagt is niet logisch. Het is irrationeel om een geweten te koppelen aan een scheppingsverhaal.

Maar misschien begrijp ik het verkeerd ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wij mensen uniek zijn is natuurlijk een 'menselijk' inzicht. Hadden mussen zoiets als wat wijzelf bewustzijn noemen, dan zouden zij zichzelf ook uniek achten. Wat ze ook zijn natuurlijk. En wij ook:) Dat wij zo trots zijn op ons geweten (en ook dat we er op zo ongelofelijke wijze GEEN gebruik van kunnen maken) is ook alweer zo'n menselijk trekje:)
Zo'n arrogantie van onze soort lijkt me al helemaal geen bewijs van 'geschapen zijn'. Het zou geen beste knutselaar zijn. Trial and error in ons ontwikkelingsproces is wel bewezen. Terwijl een almachtige god dat niet nodig zou hebben.