Tomaten zijn eerst groen. Als ze rood zijn geworden kan je daaraan zien dat ze rijp zijn.
Amadea
13 jaar geleden
Er zijn ook roze tomaten
Kijk eens! http://www.flandria.vlam.be/pro/bulletin/detail_nl.phtml?id=136:

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik denk dat ze rood worden door de straling en warmte van de zon.

ze zijn ook nog eens gezond;
http://www.flandria.vlam.be/pro/research/detail_nl.phtml?id=121
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hebben we te danken aan lycopeen, een krachtig pigment (kleurstof) dat de tomaat zijn rode kleurstof geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Feeeeeem;

Omdat een lolletje kennelijk niet meer mag dan toch maar een droog en serieus antwoord.
Tomaten zijn alleen rood als ze een bepaalde kleurstof bevatten die tijdens het rijpen voor deze verkleuring zorgt. Sommige soorten tomaten bevatten deze stof helemaal niet en blijven dan ook als ze rijp zijn gewoon groen. Andere rassen bevatten een kleinere hoeveelheid en worden lichtrood, oranje of roze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt enkel van de soort af. Toevallig woont er iemand in ons dorp die tomatensoorten (planten) verzamelt en kweekt. Alle mogelijke kleuren bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tomaten zijn rood omdat ze caroteen bevatten, net als andere rode of oranje groenten en fruit, zoals bv wortelen en radijs.
Caroteen is trouwens heel gezond, en zet in combinatie met zonlicht vitamines aan in je lichaam.