Moet de vader alimentatie betalen voor kinderen boven de 18?

Mijn ouders gaan scheiden en ik ga bij m'n moeder wonen. Ik ben 19 jaar en komend jaar ga ik studeren aan de universiteit. Ik krijg dan ook studiefinanciering. Heb ik dan alsnog recht op alimentatie van mijn vader?

Toegevoegd na 5 minuten:
En zo ja: hoeveel zou hij dan moeten betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
5.2K

Het beste antwoord

De alimentatieplicht voor kinderen geldt tot 21 jaar. Als kinderen tussen 18 en 21 jaar werken of studiefinanciering krijgen, heeft dat invloed op de hoogte van het bedrag.

De ouders kunnen in onderling overleg een afspraak maken over de hoogte van de alimentatie voor de kinderen. Vervolgens beoordeelt de rechter het bedrag en zo nodig stelt hij het bedrag bij. Als de ouders geen afspraken kunnen maken over kinderalimentatie, dan stelt de rechter het bedrag vast. Hij baseert zich hierbij op het rapport Alimentatienormen van de Nederlandse Vereniging van Rechtspraak, ook wel ‘tremarapport’ of ‘tremanormen’ genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ouders zijn verplicht, gescheiden of niet, om tot 21 jaar voor de studie van hun kind een bijdrage te leveren. Alimentatie, die meestal aan de moeder wordt betaald, is dan vervallen, maar ze worden aangeslagen voor de studiekosten. Je moet bij de aanvraag van je studiefinanciering ook info geven over de financien van je beide ouders.

Toegevoegd na 10 minuten:
hieronder een rekenhulp voor de bepaling van de ouderbijdrage. Gaat naar inkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel hij moet betalen is door niemand van ons hier te bepalen omdat dit afhankelijk is van onnoemelijk veel factoren. Hoeveel hij verdient, hoeveel je moeder verdient of hij wellicht gaat samenwonen met iemand anders (omdat zijn draagkracht dan verandert niet omdat die ander mee moet betalen aan jouw alimentatie!). Als je onder de 18 bent spreken je ouders dit onderling af en wordt het opgenomen in het convenant. Normaal gesproken wordt het bedrag wat daarin is opgenomen daarna nog drie jaar (als het kind niet werkt) overgemaakt aan het kind. Als je ouder bent maar nog wel onder de 21 dan moet je dit zelf afspreken met je vader. En samen vastleggen. Hij moet het bedrag dan ook naar jou overmaken en niet naar je moeder. Kom je er samen niet uit dan wordt het een gang naar de rechter en het daar laten vaststellen met een officiele draagkrachtberekening.
Je zou bij de IB groep op kunnen vragen wat een normale studiebijdrage is die normen hebben ze daar wel zodat je een richtlijn hebt.
Je kan ook op verschillende fora kijken zoals alimentatieplicht.nl zodat het je misschien wat duidelijker wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Onnoemelijk veel factoren', vamdaar dat het altijd zo lang duurt zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad als hij niet wil kan ie het langdurig frustreren.
Jouw studiefinanciering is afhankelijk van het inkomen van beide ouders, ook als ze gescheiden zijn, houd hier rekening mee als je gaat kijken op de site van de IB groep/duo, het inkomen van je vader telt dus mee.
Voor kinderen die op de middelbare school zitten telt alleen het inkomen van de verzorgende ouder.

Hij is ook verplicht om bij te dragen in jouw onderhoud zolang je studeert , tenminste tot je 27 meen ik, dit weet ik niet zeker.
Hoe hoog die bijdrage is, is van zoveel factoren afhankelijk daar kan niemand hier iets zinnigs over zeggen. Waarschijnlijk zal een advocaat de scheiding regelen en die kan dan uitrekenen wat het bedrag is wat jouw vader aan jouw gaat betalen.