Natuurlijk... Maar in plaats van afleren, kun je beter iets nieuws en beters AANLEREN en doe dat dan bewust... onbewust iets afleren is achterhoede gevecht proberen te winnen en is minder intelligent...

Als je onbewust de hele dag koekjes eet, kun je beter geen koekjes meer gaan halen en dan stopt het vanzelf... Dat vind ik dan intelligenter...

Maar vaak speelt er wat anders... Vaak moet jij iets anders doen VAN EEN ANDER en jij ziet het nut er niet van in... Dat is iets heel anders... en niet zo simpel op te lossen... Daar wil ik niets over zeggen, want dan ligt het probleem net zo veel bij die ander als bij jezelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. De keuze om iets af te leren is altijd (in meer of mindere mate) bewust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt wel iets aanleren,zonder er bewust mee bezig te zijn,maar het afleren zul je toch heel bewust moeten doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou denken dat je kan 'afleren' om een hete verwarming aan te raken, maar dit is iets dat je niet voordien geleerd hebt, sterker nog het is een reflex (m.a.w. gaat via je ruggenmerg en niet via je hersens).
Echt afleren van iets dat eerder aangeleerd is kan alleen bewust. Ik ken dat uit eigen ervaring van dansles, waar ik moeizaam bepaalde dingen moet afleren die ik eerder bij andere docenten (mijzelf) heb aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dat moeilijk is.
Het problem zit hem in je hersenen. Als je iets doet waardoor je hersenen zichzelf belonen dan zul je het de volgende keer weer gaan doen.
Denk daarbij bijvoorbeeld aan het 'pellen' van een verbrande schouder, begin je er aan dan kun je moeilijk stoppen.

Een vaak voorgeschreven methode is dat, wanneer je jezelf betrapt op iets, je dan iets gaat doen wat een neutrale uitwerking heeft.
Dat kan bijvoorbeeld je nagels vijlen zijn. Wel een paar (wegwerp) vijltjes altijd bij je hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet je gevoelens over je slechte gewoonte (die je wilt afleren) niet onderdrukken maar de gedachte eraan proberen los te laten. Als je het namelijk onderdrukt blijft het in je onderbewuste aanwezig, en komt het weer terug.
Slechte gewoontes zijn een gevolg van een bepaalde gedachtegang. Probeer uit te vinden wanneer je de gewoonte hebt, en wat je op dat moment dacht. Concentreer je op de emoties en ga iets doen om je af te leiden. Kies dan bewust voor gedrag dat wel goed voor je is.