Wat te doen aan rugpijn boven in de rug (rond schouderbladen) bij werken achter de computer? Hoger zitten? Lager?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als het op je werkplek is: kijken of je werk een arbodeskundige heeft die je kan helpen je werkplek zo goed mogelijk in te stellen of aan te passen. Algemeen: zorg dat je zo op je stoel zit dat je voeten makkelijk op de grond kunnen (plat), en dan zou de bovenrand van je beeldscherm ter hoogte van je ogen moeten zijn. Ikzelf vind het prettig als m'n toetsenbord dan zo hoog/laag is dat het net iets lager dan m'n ellebogen staat, maar dat betekent wel dat ik met de randen van m'n handen op het bureaublad 'leun' wat eigenlijk helemaal niet goed is. Ook is het eerste dat ik doe bij een nieuwe toetsenbord of een nieuwe werkplek: die steuntjes van het toetsenbord inklappen, omdat ik anders m'n handen te ver omhoog moet houden en dan krijg ik last van m'n schouders. Voor ik door had dat het daarvan kwam, voelde het soms alsof iemand een mes tussen m'n schouderbladen zette. En vergeet vooral niet regelmatig pauze te nemen en tussendoor ook even andere bewegingen te maken: rek je even uit, draai met je schouders, laat je armen even langs je zij hangen, handen in je nek en je romp naar links en rechts draaien, je nek draaien... Zorg dat je in beweging blijft. Dit zijn mijn ervaringen, meer tips vind je in de bron.

Bronnen:
http://www.arbobondgenoten.nl/arbothem/lic...

Je bureaublad lager hebben & zorgen dat je ellebogen op de juiste hoogte steun hebben. Nu trek je je schouders op.

lijkt mij geen van 2e de juiste houding is recht voor de computer. zit je te hoog krijg je nekklachten zit je te laag krijg je rugklachten

hoger want de pijn wordt veroorzaakt omdat je de schouders te hoog aanspant. Kan ook een houding zijn dan kanje hoog of laag zitten maar het verbeterd niet. Dus let op je houding.

beeldscherm op hoofd hoogte zodat je recht vooruit kunt kijken, rechtop zitten, rechte rug en eventueel naar een goede stoel kijken/laten kijken.

Je geeft eigenlijk aan dat het aan je werkplek ligt. Is dit wel zo? Je geeft niet aan hoelang je het al hebt en of het alleen tijdens je werk is. Voor mij is het te vaag om er een goed antwoord op de geven.

Rechtop zitten, vooral niet onderuit gezakt. Koop een ergonomisch verantwoorde bureaustoel. Neem ook af en toe pauze en blijf geen uren achter elkaar achter je computer zitten.

Heel belangrijk is het een goede werkhouding te hebben, vraag daarvoor advies van een fysiotherapeut. Zorg in vrije tijd voor veel beweging en train je rug en buikspieren. Wil je weten of de wervels nog goed bewegen en niet vergroeid zijn en of je rompspieren voldoende sterk zijn dan kan je een afspraak maken bij een Dorsano rugpijn kliniek. Dit onderzoek/behandeling wordt door zorgverzekeraar vergoed mits u fysiotherapie voldoende hebt meeverzekert in uw zorg polis. Kijk voor meer info op www.lage-rugpijn.nl

Bronnen:
www.lage-rugpijn.nl
http://lage-rugpijn.nl/youtube.html

Hoofd moet rechtop blijven. en dus ook het lichaam. Wat de krachten die in de nek zijn, kunnen best veel zijn, zeker als het aanhoudt. Dus niet achterover zitten, of juist voorover. Je hoofd weegt zo een 15kg. Alles wordt gedragen door de nek welke uitstraalt naar de rug toe. Je schouders moeten ontspannen kunnen zijn. Dus ook niet naar voren, omdat die houding vasthouden ook kracht kost. Ruimte onder de oksels. Voor de doorbloeding. Als je lichaam helemaal uitgelijnd is, dat staat de kop op de nek, op de romp op de bekken en het zitvlak. Net zoals ouderwets Jenga spelen met blokken. Die kunnen zonder spierkracht blijven staan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100