Waarom steekt een eend zijn hoofd in het water?

Heel vaak als ik aan het sporten ben is er een slootje tegenover mij, en daar heb ik al paar keer eenden gezien die zolang ik daar was constant hun hoofd in het water stoken en uit en weer in en dan uit. soms ben ik er 1 uur en blijven ze dat doen. Waarom eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
6.3K

Het beste antwoord

Ze eten waterplanten ed. Dus moeten ze de kop onder water doen om te eten.

Zo simpel kan het zijn :D

Toegevoegd na 2 minuten:
http://home.hccnet.nl/pm.jansen/eend.htm:

Dagindeling
Wilde eenden eten in de wintermaanden voornamelijk gras. In het voorjaar worden Wilde eenden "vleeseters". Ze eten dan onder andere slakken en
waterinsecten. 's Zomers en in de herfst gaan ze weer over op een vegetarisch dieet dat vooral bestaat uit zaden van grassen en granen.
Eendenkuikens eten allerlei kleine diertjes, zoals muggen en waterslakjes.Wilde eenden zoeken vooral 's nachts naar voedsel. Omdat "eendjesvoeren" overdag gebeurt, denkt men vaak dat eenden overdag voedsel zoeken. Veel eenden verlaten tegen de avond echter het water en vliegen dikwijls voor hun maaltijd naar het boerenland. Tegen de ochtend keren ze huiswaarts en gaan dan slapen. 's Middags nemen ze uitgebreid een bad en wordt er druk gepoetst. Boven hun staart hebben ze een vetklier: een soort tube met vet. Daarmee smeren ze dagelijks met hun snavel de veren in, zo blijft het verenpak waterdicht.

Slobberen
Als eenden grondelen zuigen zij met hun vlezige, gevoelige tong water op door de snavelspits en slaan dit met gesloten snavel via de randen weer naar buiten. Hierdoor ontstaat het bekende snaterende/slobberende geluid. Het voedsel is voornamelijk plantaardig. Zwemeenden gaan vooral 's nachts op zoek naar eten. Voedselvluchten vinden plaats over 10 km en meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dat heet grondelen, zwanen doen het ook.
ze snaaien met de snavel over de bodem om voedsel te vinden.