Kan een minderjarige veroordeeld worden voor een celstraf zie omschrijving

Hallo
ik heb al een keer een soort gelijke vraag gesteld maar stel ik ben nog nooit met de politie in aanraking gekomen, maar nu ben ik verdachte van een woning inbraak kan ik hiervoor een celstraf krijgen?
Of alleen een werkstraf of een leerstraf
en de jeugdzorg zei dat ze de rechter een leerstraf adviseerde.
Ik hoor het graag
mvg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

als je minderjarig bent krijg je meestal een taakstraf
de hoogte ervan bepaalt de officier van justitie
en daarbij krijg je meestal 2 jaar voorwaardelijk dus ga je dan binnen die 2 jaar weer de fout in word het wel zitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt altijd van de ernst en de aard van de omstandigheden af.

De rechter bepaalt dit dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je geen advocaat? Die kan je dat precies vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een minderjarige kan in bepaalde gevallen ook tot een celstraf veroordeeld worden, zeker een nog-maar-nét-minderjarige als jij. (Je bent nu 18, dus zal je 17 geweest zijn toen het delict plaatsvond?)

De kans lijkt me wel groot dat de rechter het advies van Jeugdzorg volgt, ervan uitgaande dat je inderdaad niet eerder met de politie in aanraking bent gekomen.

Daar wil ik overigens wel bij zeggen dat de straf wat mij betreft hoger zou mogen zijn dan de leerstraf die Jeugdzorg adviseert. Woninginbraak is geen grapje, je haalt er echt levens mee overhoop. Het gaat niet alleen om het stelen van spullen (op zich al erg genoeg), je dringt de persoonlijke plek van mensen binnen, dé plaats waar ze zich veilig zouden moeten kunnen voelen. Door woninginbraak neem je mensen hun veilige plaats af.

Als je niet alleen verdacht maar ook echt schuldig bent, hoop ik dat die leerstraf er ook echt één is waar je van leert wat je nou eigenlijk gedaan hebt, en dat je dit nóóit meer zal doen.