Wat voor kristal is dit?

Ik had dit kristal in Jordanië gekocht, maar ik kan nergens vinden hoe het heet. Weet iemand het misschien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Is het aan de bovenkant paarsig of lijkt dat maar zo? Dan is het Amethist, een vorm van kwarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het geheel bestaat uit kwarts. Kwarts is een vorm van siliciumdioxide, SiO2 en behoort tot de meest voorkomende mineralen op de aardkorst. Het vertegenwoordigt meer dan 12% van het volume van de aardkorst (onder andere in graniet, zand)..

Het voetje is agaat, erboven helder kwarts, welke een beetje aangerookt is van boven. Rookkwarts komt het meest voor in holten in intrusiegesteenten en hooggradige metamorfe gesteenten. In sedimentaire gesteenten en uitvloeiingsgesteenten is rookkwarts zeldzaam. Vindplaatsen zijn in onder andere de Alpen, Brazilië, Rusland, Mexico, India, Ierland, Zimbabwe, Afghanistan, en VS.

De kleur van rookkwarts wordt veroorzaakt door aluminium in het kristalrooster in combinatie met ioniserende straling. Het aluminium vervangt het silicium in de kristalstructuur waarbij het complex [AlO4-] wordt gevormd in plaats van [SiO4].

Toegevoegd na 46 minuten:
Indien het geen rookkwarts maar amethis is, zou de bovenkant deze kleur moeten hebben: http://www.leefvoluit.nl/images/Amethist.gif