Kun je een brief met de verkeerde postcode nog ophalen?

Er is dus een een brief naar mij verstuurd met de verkeerde postcode.Al is het wel dichtbij:9231 ipv 9281

De brief is donderdag gepost.Kan ik deze ergens ophalen?Bijvoorbeeld in een distributiecentrum in leeuwarden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
10.6K

Het beste antwoord

De brief kun je nergens ophalen, je zult moeten wachten, totdat de postbode je bij hem in de bus stopt.

Brieven worden in het sorteercentrum allereerst gesorteerd op postcode. Vervolgens gaan ze per straat op de stapel en legt de postbode ze op volgorde van huisnummers, om ze te kunnen bezorgen.

Tijdens het sorteren op huisnummer en anders tijdens het bezorgen in de straat zijn er normaal dus controle momenten, of de brief wel goed is gesorteerd. Op die momenten kan het ontdekt worden dat de verkeerde postcode genoteerd staat.

Er is natuurlijk altijd een kans dat de fout over het hoofd wordt gezien. De bewoner van het verkeerde huis kan dan het poststuk retour sturen naar de post, waarna hij opnieuw in de molen verdwijnt.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De brief komt wel bij je in de bus, het duurt soms wel een week langer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ophalen zal wel wat moeilijk zijn denk ik,maar ook als de postcode verkeerd is zal hij wel op bestemming komen al kan dit dan wel wat langer duren
fremar
13 jaar geleden
In de oude tijden toen tante Pos nog van de PTT was, kon je er zeker van zijn dat je de brief nog kreeg, weliswaar later. Nu wordt de brief gewoon op de verkeerde postcode bezorgd en ben je overgeleverd aan degene met dat adres.
Wat je kunt doen: zoek via het postcodezoekprogramma het adres, en rijd erheen om je brief op te halen.
Lukt dat niet, dan kun je wel via de site van TNT vragen of ze hem terug halen. Iedere brief heeft een te identificeren code.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een brief een verkeerde postcode heeft, kan het zijn dat ie in eerste instantie in een verkeerde wijk of gemeente terecht komt. Echter, de laatste sorteerfase is met de hand, en brieven die dan een ander adres hebben worden er uitgehaald. Als dat in hetzelfde sorteercentrum is, is dat gunstig. Is dat niet zo, dan zal ie later aankomen, maar hij zal aankomen.
Als een brief verkeerd wordt bezorgd, wordt er meestal een excuusbriefje achteraan gegooid, waarin wordt verzocht deze brief zelf te bezorgen, of deze op de bus te doen. Dan zal de brief weer hetzelfde sorteerproces doorlopen.
Je zult hem niet kunnen ophalen, dat komt alleen voor als een brief aangetekend is, of als het niet in de brievenbus kon (maar dat zijn meestal geen brieven, maar pakketten)