Ik heb nu 15 jaar een ingebouwd waterfilter met daarin edelstenen en mineralen. Hoe lang blijven de edelstenen en mineralen hun werking doen?

Deze filter is ingebouwd in de meterkast waar de waterleiding ons huis binnen komt.
Nu hoorde ik onlangs dat de zuiverende werking van deze edelstenen en mineralen op een gegeven moment niet meer werkzaam is, is dat zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (5)

Ja, dat is zo.

Waterfilters die worden verkocht met als "argument" dat er edelstenen en mineralen inzitten, werken al vanaf het begin niet.

De marketing voor deze dingen is gebaseerd op het bijgeloof dat edelstenen en mineralen speciale "krachten" of "energieën" zouden hebben, die "goede dingen" voor ons zouden doen.

Dit bijgeloof zegt dat alles in de wereld kan worden verdeeld in twee hokjes: goed en kwaad. Edelstenen en mineralen horen in het hokje 'goed'. Daardoor weten ze precies welke bestanddelen van het water 'goed' of 'kwaad' zouden zijn, en kunnen ze de 'kwade' dingen eruithalen.

Helaas zit de wereld niet zo simplistisch in elkaar. Iets dat voor mij 'goed' is, kan voor mijn baby 'kwaad' zijn - dus wat zouden die edelstenen nou moeten doen?

Helaas, je bent er ingetuind. Dat waterfilter heeft nooit gewerkt. Je mag hopen dat die bedriegers geen slechte soldeer- of lijmverbindingen hebben gebruikt, anders heb je al die tijd juist extra gif in je drinkwater gehad.
13 jaar geleden
Zolang jij gelooft dat het werkzaam is, is het werkzaam. Dat is het mooie van de kracht van edelstenen.

Van de mineralen kan ik het niet zeggen, want daar kan wel degelijk iets uitgewisseld of gebonden worden, maar voor meer informatie daarover zou je contact op moeten nemen met de leverancier van je filter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Plusje, want een correct (en lekker kort) antwoord. Maar dat van die mineralen wordt ongeloofwaardig, juist omdat er edelstenen inzitten. Die edelstenen wijzen erop dat het gaat om het misbruik maken van bijgeloof. Dan vertrouw ik die mineralen ook niet meer; ik verwacht dat die er dan óók alleen maar inzitten omdat mineralen 'goed' zouden zijn. (Wat dacht je trouwens van de natuurlijke mineralen lood en uranium? Die zou ik NIET in de buurt van mijn drinkwater willen hebben!)
De zuiverende werking van edelstenen begint al in de waterzuiverings installatie. Hier worden alle schadelijke stoffer uit eht water gehaald zodat en na het edelstenenfilter geen verontreinigingen in het water zitten.

Bij jou werkt het filter niet meer, omdat je niet meer geloofd dat het werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zuiveren die edelstenen en mineralen dan?
Hoe weten die wat ze uit het water moeten filteren?
Dan zou er toch ook een filter moeten zitten
waar het onzuivere in achter blijft?
Dat filter zou je dan schoon moeten maken en daarna
zou het weer moeten werken.

Kun je die edelstenen er niet uithalen en verkopen?
Edelstenen zijn best geld waard.

Ik geloof er niet zo in.
Maar als je wel gelooft in die werking, dan weet je toch ook dat je edelstenen regelmatig moet reinigen
en opladen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt dat ding toch gekocht?
Dan weet je toch ook waarom?
Je kunt er van op aan, dat het filter nog net zo werkt als op de 1e dag.