Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Het symbool van de VierdaagseNijmegen, de oudste stad van Nederland, doopt een keer per jaar de St. Annastraat om tot Via Gladiola en verwelkomt de wandelaars op de laatste dag van de Vierdaagse als echte helden. Traditiegetrouw krijgen de wandelaars gladiolen door het publiek aangeboden.

Waarom een gladiool op vrijdag?
‘De dood of de gladiolen', werd er vanaf de tribunes gescandeerd als de gladiatoren in de arena zich ten overstaan van een uitzinnige menigte elkaar met een zwaard tot de dood bevochten. Onder luid gejoel werd de winnaar na een heroïsch gevecht bedolven onder de gladiolen. Waarom een gladiool? De naam komt van het Latijnse Gladius wat zwaard betekent en een verklaring biedt voor het zwaardvormig uiterlijk van de bloem. De gladiool is een teken van kracht en overwinning geworden. Deze bloem verdient men na een bijzondere prestatie.

Een aantal millennia later is de uitdrukking geannexeerd door de Vierdaagse. Deelnemers aan de wandelprestatietocht zijn ten slotte niet minder heroïsch wanneer ze, ten overstaan van het niet minder luid joelend publiek, op vrijdag over de Sint Annastraat - ofwel de Via Gladiola - paraderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De gladiool, zo heb ik mij laten vertellen, staat symbool voor kracht.
De traditie is op gang gekomen doordat mensen lopers bloemen gaven die in hun tuin stonden, en dat waren toevallig gladiolen. De gladiool was dè bloem die in bloei stond in deze periode. Dit was in de tijd dat bloemenstalletjes nog niet zoveelvuldig voorkwamen als nu en het plukken van bloemen eigenlijk heel gewoon was.
De gladiool komt van oorsprong uit zuidelijk Afrika en wordt ook 'zwaardlelie' genoemd. Dat brengt ons bij het tweede deel van de traditie. Een romeins zwaard heet een gladio, van gladio ben je al snel bij gladiator. De uitdrukking "De Dood of De Gladiolen" is dan ook afkomstig uit de romeinse tijd waarin gladiatoren het risico liepen te worden gedood in de arena. Wisten ze echter te overleven werden ze bedolven onder deze bloemen.

Het krijgen van gladiolen wil dus zoveel zeggen als: "Je hebt het overleefd!"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het uitermate lastig wandelen is, als je ze aan het begin krijgt en na 4 dagen hitte zonder water blijft er van zo'n gladiool niet veel over.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind op je antwoord niets aan te merken +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nou zo,n vraag stelt in de kroeg of in een bedrijfs kantine.
Dan krijg je vaak precies het zelfde antwoord zoals Moolkeesje geeft.
En moeten sommige er nog om lachen,in plaats van te minnen.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is m.i. en vraag,die zo geformuleerd is,dat hij vraagt om een dergelijk antwoord. Ik ben er aan gewend,dat ik vaak het mikpunt ben van de azijnzeikers op GV. Zeg maar de fundamentalisten.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding