waarom groeit cichorei alleen vlak langs de berm

Die mooie blauwe bloemen zie je alleen maar langs de weg en niet zomaar in het veld. Wie weet hoe dat komt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

De wilde cichorei is op vele plaatsen te vinden , vooral op terreinen die niet bewerkt worden : langs oevers en op bouwterreinen zie ik ze ook staan.
Langs wegbermen worden de zaadjes misschien gemakkelijk meegevoerd door auto's
Chicorei wordt in België , Noord Frankrijk en Nederland op grote schaal verbouwd. van de wortel wordt de peen verkregen en van de scheuten wordt witlof verkregen.
Hier zijn redelijk wat verbouwers in de buurt , maar de bloemen heb ik op hun terreinen nooit gezien.

Toegevoegd na 8 minuten:
Hier nog wat info van internet:
Botanie

Winterharde vaste plant uit de Composietenfamilie, een pionier, groeit graag op braakliggende grond net als de Kamille en de Klaproos. De beeldschone azuurblauwe bloemen gaan alleen open als de Zon schijnt, als het te warm wordt vallen ze af, ze bloeien maar 1 dag, de bloemen groeien in de oksel van het blad. De lintbloemen zijn vijf keer getand (heeft alleen lintbloemen). De stengel is hol en gerimpeld, hard en houtig en bevat een bitter melksap, de hoogte is 30 tot 150 cm, afhankelijk van de omstandigheden. De stengel maakt veel zijtakken, Cichorei heeft dus veel ruimte nodig. Het blad is gekarteld en aan de onderkant harig, meer naar de top wordt het blad kleiner en spitser. Cichorei heeft een lange breekbare penwortel met een zeer bittere smaak. De plant heeft graag een open zonnige plek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van oorsprong komt de plant uit het Middellandse Zeegebied. In Nederland en België is de plant echter al vele eeuwen lang aanwezig en waarschijnlijk door de Romeinen meegebracht. Komt voor in in wegbermen, maar ook langs dijken, bij muren en op vuilnisbelten kan ze worden aangetroffen. De bloeiperiode loopt van juli tot augustus.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cichorei is gevoelig voor insecticiden. Daardoor is het een tijd bijna niet meer in het wild voorgekomen. Maar doordat er tegenwoordig niet meer zo rigoureus gespoten wordt, is het bezig met een comeback. Met name in de
berm van de weg is het te vinden. Overigens wordt Cichorei ook steeds vaker gezaaid in zogenaamde wilde mengsels.
Amadea
13 jaar geleden
Sommige planten groeien op terrein waar ze (nog) niet veel concurrentie hebben, denk ook aan koolzaad en klaprozen die opkomen zodra een stukje (gunstige) grond braak ligt.
En inderdaad worden bermen tegenwoordig vaak ingezaaid met bloemenmengsels, en daar zit cichorie meestal wel bij.