waarom zat Willem-Alexander naast koningin Sophia bij #wk2010 in plaats van gezellig samen met maxima kijken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (6)

Dat schrijft de etikette voor.Hij is de kroonprins en zit naast de koningin.Maxima is nog geen koningin en ook geen kroonprinses.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prins Willem-Alexander is de kroonprins van Nederland.
Dit is volgens hun opgestelde regels.
Hij moet in een speciaal hokje zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat zulks volgens protocol gaat. Als volgens het protocol vastgelegd is dat Koningin Sophia en Wimlex naast elkaar plaatsnemen, heeft Máxima het nakijken:))
De kroonpretendenten van Spanje zaten overigens ook lager op de tribune:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er waren 4 plekken. Deze waren voor de president van zuid afrika (organiserend land), de president van de fifa (organisator toernooi) en de andere 2 plekken zijn voor de staatshoofden van de finalisten.in dit geval dus sophis en willem-alexander. Er was dus simpelweg geen plek meer voor eventuele aanhang van een van de 4.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is zuiver protocol. Ook in momenten van gevaar gaat men dit nog toepassen. De hoogsten in rang worden eerst beveiligd. In het recente verleden kan men dit nog terugvinden op krantenfoto's. Eerst de koningin, de kroonprins en iets verder Maxima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diplomatiek Protocol.

Was er geen koninklijk huis naar de finale gekomen, dan had Balkenende daar gezeten. Zoals een aantal dagen eerder Merkel (bondskanselier, geen president van Duitsland) of eerder de Amerikanen met Joe Biden.

Het is overigens niet gebruikelijk dat monarchen naar wedstrijden buiten het eigen land komen (behalve bij een gezamenlijk toernooi of zo).

Dus zag je geen Trix en geen Jan-Karel van Spanje. Elisabeth van Engeland komt ook vrijwel nooit naar dit soort wedstrijden. Daarvoor heb je prins-gemalen, koninginnen, kroonprinsen en -prinsessen of broers / zusters van de monarch met aanhang.

In 1974 ging Pieter van Vollenhoven naar München. In 1978 kwam die zelfs niet opdraven bij de Argentijnse dictatuur. Dat was ook om diplomatieke redenen.