Ik kan niet tegen harde geluiden. Is dat raar?

Ik heb moeite bij vuurwerk met het harde geknal en anderen helemaal niet. Hoe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had op de basisschool zo iemand in de klas: als hij in aantocht was moesten we (eerste groepen) alle muziekinstrumenten opruimen, en hij ging met de avondvierdaagse met zijn ouders in een gróóte boog om de fanfare heen. Het komt dus in elk geval meer voor.

Antwoorden (6)

Ha, die Nachsteller;

Dat komt omdat iedereen anders is en een andere pijngrens heeft. En niet ieders gehoor is even gevoelig. Daarnaast spelen persoonlijke voorkeur en ervaringen ook een rol: hard geluid (bepaalde muziek) dat iemand leuk vindt zal minder snel als storend worden ervaren als geluiden waar men geen plezier aan beleeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ben je bang om te schrikken. Ik heb dat en dat is heel normaal, een enorme angst voor een plotseling hard geluid. Ik kan wel goed tegen harde muziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook daar is een naam voor :Hyperacusis
Het is natuurlijk niet zeker dat je dat hebt.
Dat zou nader onderzocht kunnen worden.

Ik zou denken aan het gaan dragen van oordoppen, maar dat schijnt geen goed idee te zijn:

Hyperacusis is overgevoeligheid voor bepaalde externe geluiden. Het is een symptoom, geen ziekte.

Mensen met hyperacusis ervaren veel meer geluiden als te sterk, onaangenaam of zelfs pijnlijk omdat hun tolerantie voor geluid is afgenomen.
Hun gehoor werkt in veruit de meeste gevallen normaal, maar blijkbaar worden geluidsimpulsen te sterk verwerkt door de hersenen, waardoor alle of sommige geluiden vaak als (te) luid worden waargenomen en geëvalueerd .

Bij hyperacusis is het van belang zich steeds bloot te blijven stellen aan normaal (prettig) omgevingsgeluid. Geluidsvermijding of het dragen van oordoppen lijkt hyperacusis in de meeste gevallen in de hand te werken. Wel dient excessief (luid) geluid vermeden te worden.

Lees hier verder:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperacusis

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=625
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee totaal niet. Ik kan er ook niet tegen. Schrik altijd, zelfs als ik de geluiden verwacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is helemaal niet raar , je geeft een grens aan . waarschijnlijk heb je een uitzonderlijk goed gehoor waarbij de pijngrens lager ligt als bij veel andere mensen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt wat 'prikkelovergevoelig' zijn voor geluid. Op zich is het heel normaal om niet goed tegen harde geluiden te kunnen: het zijn waarschuwingen en voor 'n holbewoner betekende een harde knal 'gevaar!'.

Als je al van tevoren weet dat je last gaat hebben (b.v. met oud en nieuw) zou ik zeker 'n paar goede oordopjes kopen. Je kunt tegenwoordig prima 'concertdopjes' kopen bij de gemiddelde hoorspecialist of opticien die de hardste tonen uit je geluid filteren maar ervoor zorgen dat je de gesprekken nog wel gewoon kunt volgen.

Als je echt fysieke pijn ervaart bij het horen van harde geluiden die andere mensen nog gewoon verdragen, is je gehoor mogelijk beschadigd en kun je het het beste eens laten onderzoeken.