Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat houdt een taakstraf voor minderjarigen in?

hallo,
ik zou graag willen weten wat een taakstraf inhoud.
en wat voor een taakstraf een minderjarig iemand voor een misdrijf kan krijgen, voor diefstal.
het gaat dus om een misdrijf en geen overtreding.
zou iemand me hiermee kunnen helpen?
liefst alleen serieuze reatie's
ik hoor het graag

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
678

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Een taakstraf bestaat uit onbetaalde arbeid (werkstraf) of een verplicht programma (leerstraf). Een combinatie van beide is ook mogelijk. De rechter kan een taakstraf opleggen voor ieder misdrijf of iedere overtreding waar een vrijheidsstraf op staat.


Werkstraf

Met een werkstraf moet u werk doen waarvoor u niet betaald wordt. Dit zijn meestal werkzaamheden voor niet-commerciële instellingen zoals gemeenten, ziekenhuizen of Staatsbosbeheer.
Leerstraf

Als u een leerstraf krijgt, moet u een cursus volgen die u confronteert met de gevolgen van uw gedrag. Een voorbeeld van een leerstraf is een cursus sociale vaardigheden.


Zie bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taakstraf kan bestaan uit een werkstraf (voor onbetaalde arbeid) of een leerstraf (verplicht programma om het leren/verbeteren van eigen gedrag).
Een combinatie van beide bestaat ook.

Voor een misdrijf zoals diefstal of vernieling
gepleegd door een minderjarig (van 12 tot 18 jaar) word afgerond door de politie zelf of in samenwerking met bureau Halt.
De dader zal ongeveer 20 uur moeten werken en de schade volledig moeten terug betalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie www.halt.nl

Je kunt een taakstraf krijgen waarbij je moet schoonmaken wat je vervuild hebt. (bij graffiti spuiten bijv)
Als je iets vernield hebt moet je helpen het te repareren of terugbetalen.
Ook kun je op scholen of kinderboerderijen helpen.
Het ligt er maar net aan wat jij gedaan hebt en waarvan je begeleiders vinden dat bij jou zou werken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding