Is het mogelijk om je muzikale gehoor zo goed te trainen dat je precies hoort welke noot er wordt gespeeld?

Ik heb een redelijk goed muzikaal gehoor, ik hoor soms een stukje van een liedje en die kan ik dan direct spelen. Maar ik zou dit graag nog beter willen krijgen, zodat ik alle noten precies herken.

Is dit mogelijk, zoja hoe kan ik dat doen

Toegevoegd na 31 seconden:
Voor Keyboard/piano

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.9K

Antwoorden (7)

Oefenen lijkt mij de enige manier om dat te perfectioneren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een absoluut gehoor heb je of je hebt het niet. Je kunt door oefening wel in de buurt komen, maar dit is een van de vaardigheden die gewoon aangeboren moeten zijn.
13 jaar geleden
Het is goed om bekent te zijn met het feit hoe akkoorden in elkaar zitten en hoe je moet begeleiden, vaak kan je dan al een liedje vrij simpel en snel spelen. en om dat te kunnen? oefenen oefenen oefenen... Het beste is om een piano docente in te schakelen, maar met het medium Internet kan je het vast jezelf ook wel aanleren! succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja; dat is mogelijk; Door veel met muziek bezig te zijn, verbeter je je gehoor. Alleen het horen of de toon zuiver is is weggelegt voor weinigen, diegenen die een absoluut gehoor hebben weten te kweken. Maar horen welke toon bedoelt wordt is niet zo moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1e vereiste is dat je volledig gefocused bent daarop en er vol voor willen gaan.
Trek elke dag drie uur hiervoor uit (kun je ook spreiden over de dag natuurlijk), je bent wel geoefend dus je weet dat je je solfèges weer moet oppakken.
Doe dat een uur neem even pauze voor 10 minuten en zet een dat nummer op waar je zoveel moeite hebt je zult zien dat dit resultaat heeft.
En dat elke dag tot je tevreden bent.
Onthoud: blijf tijdens het oefenen vollédig gefocused en laat je door niets afleiden (gsm uit en nee ook niet als je maag knort).
Het is mischien geen technische tip maar het gaat om discipline; aan de andere kant, als je er plezier in hebt is er geen sprake van discipline en gaat het makkelijker.
Het is maar hoe je in elkaar steekt.
Ik hoop dat je er wat mee kunt.
Good luck.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het liedje dat je na wil kunnen spelen vaak genoeg afluisteren.
soms speel ik een liedje af wat ik niet goed ken, en dan weet ik niet meer hoe die verder gaat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mogelijk op een latere leeftijd te ontwikkelen alleen het gaat niet geheel zonder moeite. Iedereen wordt in principe met absoluut gehoor geboren net zoals met gevoel voor taal. Alleen kinderen worden hier niet op georiënteerd, wat wel het geval is bij een taal. Als een kind in het eerste stadium ook muziek krijgt, en daarmee ook het herkennen van tonen, kan het kind een absoluut gehoor ontwikkelen.

Maar voor jou is het gewoon heel veel oefenen, uren na een zelfde toon luisteren tot je zeker weet dat je onthouden hebt welke toon het is, en dan naar de volgende gaan. Als je iedere dag 1 toon uit je hoofd leert, en de geleerde tonen blijft herhalen, kom je op den duur toch in de buurt van absoluut gehoord, alleen het zal nooit perfect worden. Wat je ook kan trainen is relatief gehoord, dat je tonen herkent doormiddel van een referentie toon. Dat als je bijvoorbeeld een D hoort, je in je gedachten een C neemt en dan verder gaat tot je bij een toon komt die overeenkomt met de toon die je hoort.