Waarom mogen honden en katten elkaar niet?

Ik was benieuwt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Onze hond was al 10 jaar toen er één voor één katten in ons huis kwamen (nu 6) en als je ze aan elkaar laat wennen gaat dat prima en kunnen er juist prachtige vriendschappen ontstaan Zie het filmpje. Deze 2 zijn enorm dikke maatjes en stoeien elke dag met elkaar en dat gaat geweldig ondanks hun idd verschillende lichaamstaal. Verschillen zijn bijv: Een hond die kwispelt is blij, een kat die kwispelt is opgewonden/geirriteerd Een hond die op zijn rug gaat liggen is onderdanig/geeft zich over Een kat die op zijn rug gaat liggen is juist klaar om aan te vallen met al zijn poten/nagels

Bronnen:
http://s754.photobucket.com/albums/xx189/b...

er zijn genoeg mensen die katten en honden hebben en dat gaat goed samen als je ze samen laat opgroeien gaat dat prima natuurlijk zijn er hier ook weer uitzonderingen

Omdat honden en katten een verschillende lichaamstaal hebben. Daardoor begrijpen ze elkaar niet goed. Bv. Bij honden betekent de staart omhoog en op en neer bewegen: "Ik ben blij", bij katten betekent het: "pas op, ik val zo aan". Bij honden betekent de staart tussen de poten: "ik ben bang", bij katten, staart omlaag in ieder geval: "ik ben op mijn gemak"

Dat komt voornamelijk door de hond. Die blaft zowat tegen alles en iedereen. Daar wordt de kat bang van en gaat in de verdediging. Als de hond stil blijft, dan is er voor de kat ook geen enkel probleem.

Als ze samen opgroeien, gaat het vaak wel goed. Maar komen ze elkaar pas later in hun leven tegen, dan begrijpen katten en honden elkaar slecht. Een hond die vrolijk is, kwispelt bijvoorbeeld driftig met zijn staart. In kattentaal is een zwiepende straart juist een teken van agressie. Een hond die vrolijk op een kat komt rennen, krijgt dus een paar nagels in zijn neus. Voor hem is dat een reden om in het vervolg katten met meer achterdocht te benaderen. Of hen juist lekker op te jagen, als hij genoeg moed heeft.

Bronnen:
Quest.

Ik sluit me vooral aan bij het antwoord van isyor . Eigenlijk zijn ze niet van nature "vijanden" , maar qua geur en taal onderling nog 'onbekend' met elkaar. Stel dat jij als blanke westerse meid, ineens ergens in een stam Papoea's/Aboriginals beland? :) Ze zullen je "met gemengde gevoelens en behoorlijke kreten" benaderen, want in hun cultuur ben een een 'vreemd stuk levende natuur' ;) Nadat je bent "besnuffeld en aangeraakt' zullen ze je niet meer als bedreiging zien, en jij gaat ook wennen aan hun taal en geuren en gebaren ;) Hier in huis leven behalve onze vaste zwik honden en katten (soms 6-8 honden en tussen de 3-7 katten) ze allemaal op den duur in harmonie samen! Ook de leeftijden van de honden maakt niet uit, 3 zijn redelijk oud (rond de 10 jaar en vrij grote honden) en er is blijvend nog 1 kleine hond van 1.5 jaar. De katten zelfde, deel is jong (onder de 2-3 jaar) en deel is 15+. Hoe belangrijk vooral ook de geur is voor beiden, om te wennen? Als hier een kat erbij komt die echt mega bang is voor de grote groep dieren, dan gun ik deze eerst gewenning in aparte kamer en in een enorme bench (met kattenbak, verstop-dingen (doosjes) en kleedjes en lekker eten/drinken en speelgoedjes erin. Zo went hij/zij aan de geluiden en geuren. Af en toe neem ik dan eerst 1 hond mee kamertje in (eerst de rustigste) Eerst heel kort, minuutje, en bouw dit op. Rest honden idem, en zodra ik merk dat de poes geen stress meer toont, soms al ff neusje-neusje 'doen' gaat steeds meer benchdeur open. Is de kat van nature stressie of nerveus , dan wil volgende vaak goed helpen (95% bleek geslaagd): Koop valeriaandrupjes , VSM is duur, deze zijn prima: http://www.deonlinedrogist.nl/tendo-valeriaan-tinctuur-druppels-p-6175.html En smeer drupjes op de lig-plekken hond en wat over zijn hoofd/snuit, ze vinden dit niet vies :) Katten doet dit aan kattenkruid denken, stinkt ook zo 'lekker' en je kan door drinken kat ook ook paar drupjes doen. Zo associëren katten de honden als 'lekker en vertrouwd' en zijn na poosje gewend aan elkaar en meestal ook close en/of spelen!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100