Hoe noemden ze de dagen,voordat ze er maandag,dinsdag enz. enz. tegen zeiden?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik weet dat de romeinen de namen van de week hebben "uitgevonden",maar wat zei men voor de tijd van de romeinen tegen de dagen van de week?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.9K

Antwoorden (4)

Daar hadden ze eerst tekeningen voor.
Die stonden in de hiërogliefen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Daarna kwamen denk ik de Joden ermee.

De sjabbat is wat dit betreft het referentiepunt voor het tellen van de dagen van de week, genoemd naar hun plaats in de week. Ze werden ook niet genoemd naar sterren zoals in de westerse traditie (woensdag verwijzend naar Wodan, dinsdag naar Donar, vrijdag naar Friaa, enz….) De sjabbat symboliseert de tijd van de vrijheid, zoals in de deuteronomische versie van de 10 geboden: «want uw slaaf en slavin moeten evengoed rusten als u. Bedenk dat u zelf slaaf was in Egypte totdat de Eeuwige, uw God, u met sterke hand en opgeheven arm bevrijdde. Daarom heeft hij u opgedragen de sjabbat te houden. » (Deut. 5 :14-15)

http://joodsevrijheid.wordpress.com/2010/01/20/de-tijd-is-de-allereerste-uitvinding-parasja-bo/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gisteren en morgen, wellicht ook eergisteren en overmorgen.

Toegevoegd na 1 uur:
Je moet natuurlijk niet als antwoord hebben hoe ze de dagen in oudere talen noemden, bijv, in het Keltisch. Ik neem aan dat je het hebt over de 7 daagse periodiciteit. In ieder geval is duidelijk, dat de hoofd periodiciteit 28 dagen is , i.v.m. de maan. Er zijn vier maanstanden, dan kom je op 7 dagen. Aanvankelijk zal het onze voorouders worst gewezen zijn of het vrijdag of zondag was. Er was geen winkelsluitingswet en ze hoefden nog niet naar de kerk. Het plannen op weekdagen moet wel van veel en veel later komen.

Toegevoegd na 1 uur:
Romeinen, na enig nadenken, die zie andere antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je nog eer-eergisteren en over-overmorgen,dan heb je de 7 compleet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@M wellicht ja
@H: te warm
De Romeinen hebben als eerste de dagen namen gegeven. Ze noemden ze naar de hemellichamen de zon, de maan en vijf naar goden genoemde planeten: Solis, Lunae, Saturnus, Mercurius, Jupiter, Venus, Mars. Dus de dagen heetten Dies Solis, Dies Lunae, Dies Saturnus, Dies Mercurius, Dies Jupiter, Dies Venus, en Dies Mars.
De Germanen namen het van hen over en vervingen de voor hen vreemde goden voor inheemse godennamen. Zo werd Mercurius Wodan, Jupiter Donar en Venus Frija.
Amadea
13 jaar geleden
Wikipedia zegt hierover:

"De dagen van de week zijn in landen waar een Germaanse taal gesproken wordt vertalingen van de Latijnse namen van de weekdagen. De dagen van de week waren in het Latijn genoemd naar de hemellichamen zon, maan, Mars, Mercurius, Jupiter, Venus en Saturnus. De namen van de 5 planeten waren ontleend aan de gelijknamige Romeinse goden.

In de Germaanse talen werden over het algemeen de namen van Mars, Mercurius, Jupiter en Venus vertaald naar het Germaanse equivalenten Týr, Wodan/Odin, Donar/Thor en Frigg/Freya. Ook voor zon en maan gebruikte men de lokale benaming. Zaterdag is de enige dag van de week die niet vertaald werd naar een Germaanse god. In het Nederlands is dinsdag hoogstwaarschijnlijk afgeleid van het thing, een oud woord voor rechtszitting. Mars en *Tiwaz/Týr waren naast god van de oorlog ook god van het recht."

Het begrip week als periode van 7 dagen is al heel erg oud en is mogelijk ontstaan doordat het een kwart is van de maanmaand (de periode dat de maand rond de aarde draait). Er zijn ook niet westerse beschavingen die een andere telling handhaven.

Toegevoegd na 2 minuten:
De origine van de benamingen van de dagen van de week bestaan al duizenden jaren en stammen uit het Sanskrit. Deze betekenissen van de namen van de dagen van de week zijn nog steeds in dezelfde volgorde en betekenis in het Sanskrit terug te vinden.De Babyloniers namen deze benamingen over vanuit de ruilhandel die er veelvuldig plaatsvond. Vanuit de Babyloniers deden de namen ook hun intrede in Europa en de rest van de wereld.Elke dag was gewijd aan een andere godheid/hemellichaam.