Wat is de oorsprong van het antisemitisme? De moord op Christus?

Xenophobie is wijdverspreid, maar de haat tegen joden is wel een zeer opmerkelijk fenomeen

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Antwoorden (7)

Er is veel hierover te zeggen, maar gemakshalve verwijs ik naar 2 sites:

Toegevoegd op 25-04-2009 17:47:15
en www. verzet.org/content/view/848/69/
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, een zeer hardnekkig fenomeen.
De 'moord op Christus' is wel van invloed, maar er met de haren bijgesleept.
De joden hebben altijd gesloten gemeenschappen gevormd. Door hygienewetten (handen wassen voor het eten, geen varkensvlees, etc) bleven zij vaak gespaard voor ziekten die de omgeving wel kreeg. Dat wekte woede op.
Tot ca. 1800 mocht je alleen een beroep uitoefenen binnen de Gilden. Joden waren daarbij uitgesloten, waardoor ze gedwongen werden de (monetaire) handel te gaan, en daar word je ook niet populair van.
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind de argumenten die je geeft zeker hout snijden (+1), maar 'er met de haren bijgesleept' ook weer niet helemaal op zijn plaats. De invloed van de katholieke kerk lijkt me in deze niet te onderschatten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En niet alleen de katholieke kerk. Luther was een zeer prominent antisemiet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja Luther schijnt nogal teleurgesteld te zijn geweest dat hij de Joden niet kon bekeren, althans dat heb ik ergens gelezen. Wat hij naderhand (wellicht uit die teleurstelling) heeft geschreven over de Joden is bepaald niet mild inderdaad en het zou hem tegenwoordig denk ik een veroordeling hebben opgeleverd.
AWM
15 jaar geleden
Ach, veroordeling, ook zijn boeken zijn rond 1520 de brandstapel opgegaan, dat helpt ook. Niet dat zijn antisemitisme daar wat van doen mee had, maar toch...
Het antwoord is "ja". ( i.v.m. tere zielen die niet tegen de waarheid kunnen)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
waarheid?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, WAARHEID!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
JOU waarheid bedoel je? praat alsjeblieft voor jezelf.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De waarheid.!
Jij praat voor niemand. Praat eens een keertje voor jezelf. Meer kun je niet!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
haha ja want je KENT me ook zo goed..gast.. ga naar een andere site..je zit hier verkeerd...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik stel voor dat jij verkast naar NuJij.nl Daar zij de grootste...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij waren het de italianen en niet de joden die Jezus gedood hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik stel voor dat je ophoudt met dergelijke opmerkingen. en je prank account lekker los laat op geenstijl.nl ofzo?
Dennis Prager heeft er artikelen en een boek over geschreven. Daarin vermeldt en analyseert hij de zes of zeven redenen.
Ik kan helaas het artikel zo gauw niet vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De haat tegen de joden is eigenlijk haat tegen God de
joden zijn en blijven Gods volk, veel volken kunnen dit eigenlijk niet verdragen .
De dood van Christus is hier niet de oorzaak van wel wordt dit door sommige gebruikt als reden.
Zij hebben Christus wel verworpen als hun Koning maar die belofte staat nog altijd dat Hij eens Koning wordt van het Joodse volk (alle twaalf stammen)
Dit is maar kort je kunt over dit onderwerp een boek schrijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sommige passages in de bijbel zijn behoorlijk antisemitisch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jaloezie op hun succes in handel en geldzaken.

Toegevoegd op 26-04-2009 20:13:37
Jezus was zelf een Jood die het Joodse geloof verkondigde.