Bij een 0 uren contract heb je dan recht op meer uren na 3 maanden in dienst?

Nu is het probleem, het is niet druk. Is dat een goede reden van de werkgever
om het bij 0 uren te houden?

9 maanden geleden
in: Overig
tinus1969
9 maanden geleden
Nee. Maar je hebt een verwant recht: https://www.fnv.nl/werk-inkomen/contract/arbeidscontract/nulurencontract
“ Met een 0 urencontract heb je in principe geen recht op een vast aantal uren werk. De uitzondering hierop is als je minstens drie maanden in dienst bent en regelmatig wordt opgeroepen om te werken. Dan kun je recht hebben op een vast aantal uren. Hiervoor kun je een beroep doen op het rechtsvermoeden van arbeidsomvang. Ga hierover in gesprek met je werkgever. Heb je een vast aantal uur in je contract, maar hoef je niet te werken? Dan heb je recht op het loon van je vaste uren.”

Antwoorden (1)

Nee, een nul uren contact wil zeggen dat er nul vaste uren zijn. Je bent inzetbaar op momenten dat de werkgever jou nodig heeft. Als het wat drukker wordt, word je vanzelf meer uren ingezet, maar als het dan weer rustiger wordt, ga je ook weer minder ingezet worden.
Of je nu drie maanden in dienst bent of drie jaren, de inzetbaarheid blijft afhankelijk van het werkaanbod.
jc54
9 maanden geleden
tinus1969
9 maanden geleden
Zie mijn reactie op de vraag hierboven voor kleine nuance.