Hoe kun je pyriet creëren met ijzer en zwavel?

De chemische formule voor pyriet is ijzerdisulfide, maar hoe en in welke fasen kun je dan met ijzer en zwavel pyriet creëren?

10 maanden geleden
in: Overig
tinus1969
10 maanden geleden
Is er een speciale reden voor je vraag? Wil je zelf pyriet maken, of vraag je je af hoe het natuurlijke pyriet is ontstaan?
Gewoon
10 maanden geleden
Ik wil zelf proberen pyriet te creëren met die stoffen

Antwoorden (2)

Pyriet kun je niet synthetisch vervaardigen.

Als dit wel het geval zou zijn waren sommige mensen heel rijk geworden.
Met name zij die anderen wilden oplichten.

Pyriet is namelijk een stollingsmateriaal, ontstaan bij de afkoeling van de aarde.

Pyriet komt zowel voor als een primair mineraal, aanwezig in de oorspronkelijke sedimenten, als als een secundair mineraal, afgezet tijdens diagenese. [2] Pyriet en marcasiet komen vaak voor als vervangende pseudomorfen na fossielen in zwarte leisteen en andere sedimentaire gesteenten gevormd onder afnemende omgevingsomstandigheden. [57]
Pyriet komt veel voor als accessoire mineraal in schalie, waar het wordt gevormd door neerslag van anoxisch zeewater, en steenkoollagen bevatten vaak aanzienlijk pyriet. [58]

Opmerkelijke afzettingen worden gevonden als lenticulaire massa's in Virginia, VS, en in kleinere hoeveelheden op veel andere locaties. Grote afzettingen worden gedolven bij Rio Tinto in Spanje en elders op het Iberisch schiereiland.
10 maanden geleden
TurfGraver
10 maanden geleden
Bron er ook even bij vermelden?
Dan hebben cijfers mogelijk ook nut. ;)
Er zijn tot nu toe verschillende technieken gebruikt om het pyriet (FeS2) te verkrijgen. Er werd echter geconstateerd dat welke techniek ook werd gebruikt, er altijd problemen waren met betrekking tot de stoichiometrie ervan. Stoichiometrie is de berekening van de verhouding waarin samengestelde stoffen met elkaar reageren en de verhouding tussen de reactanten en producten van een chemische reactie.
Een methode via een eenvoudige natte chemische route, gevolgd door uitgloeien bij hoge temperatuur in een argonatmosfeer lijkt enigszins succesvol:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0167577X04003295
SimonV
10 maanden geleden
tinus1969
10 maanden geleden
Kortom, niet echt geschikt voor thuisgebruik...