Wat was er eerder letters of cijfers?

een jaar geleden
in: Overig
1.4K
TurfGraver
een jaar geleden
Zie:
https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/taal/vraag/201946/eerder-letters-cijfers/
tinus1969
een jaar geleden
Letters en cijfers in het algemeen of specifiek onze huidige letters en cijfers?

Antwoorden (2)

De moderne schrijfwijze van de getallen komt in volwassen vorm voor het eerst voor in India, in de 6e eeuw na Christus. De vorm van de cijfers was verschillend van de onze, maar het is hetzelfde systeem. Daarom kunnen we zeggen dat het systeem 1500 jaar oud is.

De letters van het alfabet zijn allen ontwikkeld uit Egyptische hiërogliefen. In de romeinse tijd zijn daar wat andere letters verder van afgeleid om andere klanken te kunnen schrijven.

Zowel letters als cijfers zijn ontstaan uit voorlopers en zijn dus geleidelijk ontstaan. Toch is het systeem van letters-voor-klanken al in het oude Egypte bekend. Vandaar dat we kunnen zeggen dat letters ouder zijn dan cijfers.
ronron1212
een jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_wiskunde
Letters waren er eerder dan cijfers. De oudste vormen van schrift die we kennen zijn hiërogliefen, die al meer dan 5000 jaar geleden werden gebruikt. Cijfers werden pas later ontwikkeld, ongeveer 4000 jaar geleden.
10 maanden geleden