Waarom is de verleden tijd van veroorloven 'veroorloofde met een 'd'? want 't ex-kofschip?

De F komt toch voor in 't ex-koFschip, wat is de reden dat dit dan toch met een d geschreven wordt?

een jaar geleden
in: Overig
SentWierda
een jaar geleden
Eenvoudiger voorbeelden als werkwoord dan 'veroorloven' zijn: geloven en beloven.

Antwoorden (3)

Omdat het ‘veroorlov-en’ is, met een v.
een jaar geleden
ABCdefGhijk
een jaar geleden
dankuuuu!!!
De oorzaak ervan is je veroorloven met een v schrijft in plaats van met een f. Je denkt dat het gebaseerd wordt op "ik veroorloof". Maar voor de toepassing van de ex-kofschip ezelsbrug haal je -en van het volledige werkwoord af. Dus wordt dat veroorlov. Dit is wat in het bericht van taalhelden een 'valse' f genoemd wordt. Soortgelijke situatie kan ook met een 'valse' s optreden, zoals bij verhuizen.
Amadea
een jaar geleden
De verleden tijd van veroorloven is 'veroorloofde' met een 'd' omdat het een vervoeging is van het werkwoord 'veroorloven' in de verleden tijd. Het ex-kofschip is een uitdrukking die gebruikt wordt om aan te geven dat iets als verleden tijd wordt gezien.
9 maanden geleden