Waar te beginnen als je als particulier een stukje grond wil kopen?

Beste alle,

Ik heb een passie voor tuinieren.

Graag zou ik een stukje land willen kopen rond de 2500 vierkante meter. Hier wil ik hobby matig op tuinieren moestuin, siertuin.

Waar kan ik aanbod vinden van kleine percelen?

Wat zijn de kosten?

Moet ik kijken naar landbouw grond, bouwgrond of anders?

Waar moet ik beginnen of kan ik informatie in winnen?

Mvg

een jaar geleden
in: Overig
4.7K
tinus1969
een jaar geleden
Je zoekt landbouwgrond, en mss moet je eens een gewone makelaar vragen naar een gespecialiseerde makelaar.
2500 m2 bouwgrond zou al snel een miljoen euro waard zijn.
Antoni
een jaar geleden
@Nick5, hobbymatig tuinieren kan toch gewoon in een volkstuin(tje)? Ga eens na welke volkstuinen en volkstuinverenigingen er in jouw omgeving zijn, zo raad ik je aan! En informeer dan daar naar de mogelijkheden!
tinus1969
een jaar geleden
Maar volkstuinverenigingen bieden vaak maar zo’n 200 m2 aan. Nick5 zoekt veel meer.
Antoni
een jaar geleden
Het lijkt mij de vraag of je met een stuk land van 2500 vierkante meter nog kan spreken over hobbymatig tuinieren!
Nick5
een jaar geleden
Bedankt voor jullie berichtjes. Aan een volkstuin heb ik ook gedacht en zou ook een optie kunnen zijn. 2500 vierkante meter is wel veel voor enkel hobbymatig tuinieren. Hier zou ik ook nog misschien kleinvee willen houden of de natuur wat de ruimte geven. Op dit moment is het ook enkel een idee, maar ben nieuwsgierig hoe zoiets werkt.

Antwoorden (2)

Op landbouwgrond mag je in principe een moestuin en siertuin aanleggen. Dat betreft dan alleen de planten. Wil je ook een tuinhuisje, kweekkas, verharde paden, pergola's, of een verharde parkeerplaats voor je auto dan kom je in veel gevallen bij de gemeente uit voor een bestemmingsplan aanvraag.

Een schuilstal voor dieren is vaak geen probleem. Een kleine kas ook niet. Een tuinhuisje of overkapping voor mensen vaak wel.

Hoe kom je eraan? Via een makelaar, via marktplaats of gewoon rondrijden in de buurt waar je iets zoekt en letten op een zelfgemaakt bordje TE KOOP in een stukje weiland.

Kosten zijn natuurlijk afhankelijk van de locatie. Niet alleen qua vraag-aanbod maar ook in grondsoort, grondwaterstand en bereikbaarheid. Landbouwgrond die naar verwachting over 100 jaar nog steeds landbouwgrond is, is het goedkoopst. Landbouwgrond vlakbij steden of dorpen heeft de potentie om ooit door bestemmingsplanwijziging dure bouwgrond te worden. Die grond is daarom nu al meer waard. Bovendien is er vaak meer vraag naar door mensen uit stad of dorp die dichtbij een stukje land zoeken voor hun moestuin, pony of schapen.

Kijk niet alleen naar mogelijke bestemmingsplannen qua bouwen, maar ook naar plannen voor natuurontwikkeling en eventuele verhoging van grondwaterstand in de nabije toekomst. Je grond kan dan te nat worden om te tuinieren. Dergelijke waterschapsplannen zijn soms ook de reden dat iets te koop komt.

Ook aan te droge grond heb je niets. Het is niet overal toegestaan om een grondwaterput te slaan. Bovendien heb je dan nog een installatie nodig om het water op te pompen.

Je kunt ook overwegen om grond te huren of te pachten. Een pachtcontract is vaak voor 6 jaar en kan dan verlengd worden. Dan hoef je niet ineens 30 tot 40 duizend euro te investeren.

Goedkope landbouwgrond kost ongeveer 5 tot 8 euro per m2, maar dat is een prijs voor grote percelen waar geen bestemminsplanwijziging is te verwachten. Hoe kleiner het perceel, hoe hoger in verhouding de prijs per m2. In de nabijheid van dorpen en steden in het westen van het land zit je snel richting de 25 euro per m2.
Toegevoegd op 12 maart 2023 09:19: bron
een jaar geleden
Nick5
een jaar geleden
Beste Inekez1, Bedankt voor de informatie. Dit geeft me al een stuk heldere beeld.
Als particulier een stukje grond kopen begint met het zoeken naar een geschikte locatie. Neem contact op met de gemeente om te zien of de grond beschikbaar is en wat de kosten zijn. Vervolgens kun je een makelaar inschakelen om de transactie te begeleiden.
9 maanden geleden