Mag je bij de luchtmacht als f16/f35 piloot als je een oog laserbehandeling hebt gehad?

De vraag hierboven, ik heb nu volgens mij -2/-2.5 (3-4 jaar geleden gemeten) en ik heb het idee dat ze iets slechter zijn geworden in afgelopen jaren, sinds de maximale afwijking die ik mag hebben -3 is vroeg ik me dit dus af.

een jaar geleden
in: Overig
1.6K
TurfGraver
een jaar geleden
Info.
http://www.oogartsderous.be/nl-be/content/piloot/300/2029/
Bordensteker
een jaar geleden
+
Ik citeer uit de zeer gedetailleerde bron die TurfGraver aandraagt (compliment!): “De keuringscommissie wil beletten dat er een te grote groep mensen zich, alleen omwille van hun wens om piloot te worden, laten behandelen met Excimer laser om hun bijziendheid weg te werken. Daarom legt de wettekst […] ondubbelzinnig vast, dat iedere vorm van refractieve chirurgie, leidt tot ongeschiktheid voor piloot.” […]
“PS: In geen geval zal echter een vergunning afgeleverd worden voor nachtvluchten of IFR (instrument vliegen) - kwalificatie.” […]
Welnu: de luchtmacht vliegt óók ’s nachts en bij slecht weer. En reken er maar op dat de eisen in Nederland in dezelfde orde van zwaarte zullen liggen. Een laserbehandeling biedt minder zekerheid voor de gezondheid van het oog op de langere duur dan het dragen van een bril of lenzen, en voordat men je aanneemt voor een hele dure opleiding is dat echt een punt.
Eenmaal opgeleid is een bril vaker bespreekbaar, voorzover mij bekend.
SimonV
een jaar geleden
Uitstekende reactie, maar eigenlijk weet je het antwoord op de vraag dus niet: of je er ook piloot mee kunt worden.
SimonV
een jaar geleden
In Amerika mag het, als:
- Zes maanden zijn verstreken sinds uw operatie
- Uw ogen stabiel zijn geweest gedurende 3 maanden-
- Uw sterkte moet vóór de operatie tussen -5D en +2D zijn
https://oculase.com/blog/can-i-have-laser-eye-surgery-as-a-pilot/
XmTomTom
een jaar geleden
Op de website werkenbijdefensie.nl onder veelgestelde medische vragen staat dat solliciteren met een ooglaserbehandeling toegestaan is, er staat echter niks specifiek over de functie als vlieger.
Ik zou contact opnemen met DienstenCentrum Personeelslogistiek (DCPL), of je vraag mailen naar admin.keuringenselectie@mindef.nl.
Dit lijkt mij de beste manier om antwoord te krijgen op je vraag.
SimonV
een jaar geleden
Correctie: in Engeland mag het. De bron is van een commerciële oogkliniek die logischerwijze neigt tot een gunstige voorstelling van zaken.

Geef als eerste antwoord