Heb een vraag over schaken. rotatie , wanneer kun je dat toepassen?

Heeft iemand een voorbeeld daarvan?

een jaar geleden
in: Overig
1.3K
teusvh
een jaar geleden
https://nl.wikihow.com/Rokeren-bij-het-schaken

Antwoorden (1)

Zorg dat de stukken zo staan dat rokeren mogelijk is. Om te kunnen rokeren zijn de posities van de koning en de toren belangrijk. Geen van beide stukken mag al verplaatst zijn, ook niet als de stukken weer naar hun beginpositie zijn teruggekeerd. Wil je met de ene toren rokeren, dan kun je met de ander natuurlijk wel zetten doen.
Alle vakken tussen de toren en de koning horen vrij te zijn. Rokeren aan de rechterkant vereist dat de loper en het paard verplaatst zijn. Aan de linkerkant horen de koningin, loper en het paard te zijn verplaatst. Ook mogen deze posities niet zijn ingenomen door stukken van je tegenstander, wat inhoudt dat je toren niet tijdens het rokeren een stuk kan slaan.
De koning mag niet schaak staan en mag door het rokeren niet schaak komen te staan. Als je eerder in het spel schaak hebt gestaan, maar dit is nu niet het geval, dan mag je rokeren. Als de toren wordt bedreigd, dan mag je wel rokeren
een jaar geleden