Lees je alle japanse boeken in “tegengestelde” richting?

Met tegengestelde richting bedoel ik vanuit ons opzicht. Dus net als manga’s dat je het boek naar links opent maar naar rechts?

een jaar geleden
in: Overig
1.9K
LeonardN
een jaar geleden
Er zijn tegenwoordig steeds meer Japanse boeken (denk aan schoolboeken) waarbij men de zinnen/tekens van links naar rechts/onder naar boven leest. Ik kan nog niet vinden of dan de richting van het boek ook omgedraaid is. Maar literatuur wordt in het algemeen van achter naar voor gelezen (vanuit ons perspectief). Dus de binding van het boek bevindt zich dan aan de rechterkant voor je de kaft openslaat (net las manga). https://teamjapanese.com/japanese-read-right-left/

Antwoorden (2)

Japanners lezen hun eigen schrifttekens van boven naar beneden én van rechts naar links. Dus dubbel andersom dan wij doen.
Amadea
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
De vraag is niet hoe zij een bladzijde lezen, maar een boek.
Als wij in het westen een boek openen, dan draaien we de kaft linksom open.
De vraag is of Japanners de kaft rechts om open draaien. Alsof ze achterin beginnen (vanuit ons perspectief).
Mikaapje
een jaar geleden
Inderdaad ik weet alleen wel dat Japanse boeken rechtsom open gaan maar in een Japanse serie zag ik ook dat ze linksom opendraaide ik wilde dus weten waarom.
Nee. Dit ligt voornamelijk aan het type boek.

Manga, literatuur en kranten worden in de regel op de historische wijze gelezen.
Dus: (voor ons gezien)
Van achter naar voren
Van boven naar onder
Van links naar rechts

Echter worden schoolboeken (vooral waarin wiskunde voorkomt) veelal gelezen zoals wij ook precies lezen.
Van voor naar achter
Van links naar rechts
Van onder naar boven

https://www.youtube.com/watch?v=31M06kS_QgY
een jaar geleden