Weet iemand of een pesticiden reiniger echt zijn werk doet?

Het heet een Aqua Pure en haalt het landbouwgif van groente en fruit. Maar je kan niet controleren of het er echt af is.

een jaar geleden
in: Overig
8.9K
Edraket
een jaar geleden
Pesticiden worden in water opgelost en dan gespoten, waarbij het water vernevelt.
Pesticiden zijn dus heel goed oplosbaar in water. Dus onder de kraan met uw groente en fruit, en drogen met papier van de keukenrol.
Eventueel wat afwasmiddel toevoegen aan water en daarmee uw voedsel afwassen. Een pesticide reiniger is geldklopperij.
AltijdOpZoek
5 maanden geleden
Volgens sommige bronnen op internet zijn de meeste pesticiden niet wateroplosbaar, volgens anderen zijn sommige pesticiden niet wateroplosbaar. De beste manier om pesticiden te vermijden is door onbespoten groenten en fruit te eten.

Antwoorden (2)

Eurofins Scientific SE is een Franse groep van laboratoria met hoofdkantoor in Luxemburg, die test- en ondersteuningsdiensten levert aan de farmaceutische, voedingsmiddelen-, milieu-, agrowetenschaps- en consumentenproductenindustrie en aan overheden.
Volgens het laboratoriumrapport van Eurofins verwijdert Aqua Pure werkelijk pesticiden.
https://www.ahealthylife.nl/webwinkel/wp-content/uploads/2022/11/AquaPure_Labresults.pdf
Door fruit en groente in water te wassen, verwijder je ook een groot deel van de pesticiden. Maar sommige zijn niet oplosbaar in water, zoals pesticiden op basis van olie. Bovendien hechten sommige pesticiden zich aan het oppervlak van het fruit en kunnen ze niet gemakkelijk door water worden verwijderd.
Voedingscentrum: soms kunnen er op groente en fruit ook bacteriën en virussen zitten, zoals E. coli, salmonella en listeria. Deze bacteriën en virussen kunnen bijvoorbeeld via sproeiwater op de gewassen komen. Gelukkig komt dit niet vaak voor. Hoewel je niet altijd alle bacteriën eraf kunt wassen, maak je de kans wel kleiner dat je een voedselinfectie oploopt.
SimonV
een jaar geleden
Merkwaardig en voor mij een rode vlag is dat er tot nu toe erg weinig onderzoeksresultaten bekend zijn. De link via ahealthylife.nl lijkt een eenmalige test op glyfosaat, waarbij verzuimd wordt om de Aquapure te vergelijken met andere reinigingsmethoden, zoals alleen wassen in water, en water met zout/baking soda, zonder toepassing van de Aquapure. Pas dan lijkt me dat je iets kan zeggen over het extra nut van Aquapure. De officiele website in de USA vermeld alleen maar resultaten voor Ecoli, en niets over pesticiden.
Het is ongetwijfeld ingewikkeld om betrouwbare testresultaten te vergaren, maar de ontwikkeling en productie van dit apparaat zal enige tijd hebben gevergd, en voordat je overgaat tot massa productie moet je toch zelf zekerheid hebben dat het apparaat daadwerkelijk doet wat het zegt. Kortom, het lijkt mij dat er tijd genoeg is geweest om onderzoek te doen. Het ontbreken van meer resultaten maakt het wat mij betreft een apparaat waarvan het nut (nog) niet bewezen is.
een jaar geleden