Hoe krijg ik mijn slaapkamer geluidsdicht voor geluiden van buiten?

Beste mensen,

Ik slaap ik een kleine slaapkamer waar twee ramen met dubbel glas zit. 1 raam komt uit op het balkon en kan niet geopend worden en een kleiner raam kan wel geopend naar binnen toe. Nu ben ik niet geinteresseerd in glas om de energiekosten omlaag te brengen, want ik doe de verwarming sowieso nooit aan in de slaapkamer. Tripleglas kan niet i.v.m. kozijnen en bovendien zit er in het kleine raam aan de bovenkant een venitlatierooster waarook geluid van buitenaf doorkomt. Hoe kan ik die slaapkamer toch zo geluidsdicht maken met glas wat meer gericht is op geluidsdicht dan energiebesparing. Het geluid komt van de padvinderij en zeeverkenners aan de overkant, die zomers elk weekend daar zitten en later op de avond steeds luidruchtiger worden. Is al vaak wat van gezegd, maar helpt niks. Ook worden er in het park steeds meer feesten gehouden met toestemming van de gemeente waarbij er een flinke bas gebruikt word. Ik ben al tevreden als dat kleine slaapkamertje geluidsdicht te krijgen is, maar hoe en waar moet ik op letten en welk glas. Dar raam wat niet open kan zou wat mij betreft helemaal dicht gemaakt mogen worden,want ik heb er een plisee voor hangen welk ik nooit optrek. Kleine raam geeft meer dan genoeg licht. Is hier iemand die er echt goed verstand van heeft?

vr g Gonna

een jaar geleden
in: Overig
2.1K
gonna
een jaar geleden
Dubbel glas dus en geen HR
Castle
een jaar geleden
Oordoppen in doen als niets helpt.
Oswald
een jaar geleden
Ja leuk allemaal , maar komt er wel frisse lucht binnen?

Antwoorden (2)

Ook geluiddempende gordijnen zullen heel wat helpen. Dit zijn speciale (vaak ook wat dikkere) gordijnen die ervoor zorgen dat geluid gedempt wordt.

Vaak zijn dit soort gordijnen ook nog eens lichtverduisterend, wat de nachtrust ook ten goede komt.

Door deze gordijnen voor de ramen te hangen, zorg je ervoor dat het in je slaapkamer ook goed geluidsdicht is en dat je bijvoorbeeld het voortdurend voorbijrijdend verkeer ook minder hoort.

Deze gordijnen zijn te koop in allerlei soorten en maten waardoor je er alsnog in zal slagen om een stijlvolle kamer te maken.
Zorg er daarnaast ook voor dat de kieren en de gleuven bij ramen goed dichtgestopt zijn, dit zorgt ervoor dat geluid op een goedkope en efficiënte manier wordt tegengehouden.

Veel geluid komt een kamer binnen via kiertjes van ramen en deuren. Daarom is het belangrijk dat je deze op de juiste manier dichtstopt.
fremar
een jaar geleden
Dubbel glas helpt vrij weinig tegen geluid. Ik heb sinds kort dubbel glas in mijn slaapkamer en ik merk geen verschil met enkel glas.
Wat wel goed zou kunnen helpen is om van balkjes en latjes een soort hor te maken voor op elk raam. In plaats van gaas zet je er dan een plaat geluidswerend materiaal in uit de bouwmarkt. Je zou het zo kunnen maken dat je het erop kan klikken of met scharnieren aan de zijkant zodat het een soort luiken worden.
een jaar geleden
gonna
een jaar geleden
Dubbelglas heb ik ook, echter dubbel glas is wat anders dan HR++ glas. Wat heb je dan? Dubbel glas of Hr++? (te zien aan de aluminimum strip tussen beide ramen. Als er geen HR op staat is het dubbel glas. Zie je HR in die strip staan dan is het HR++. En dat vraag ik me dus af of HR++ gaat helpen tegen geluid van buiten
grasmaaier
een jaar geleden
Er staat een heleboel op maar geen HR. Ik zie heel veel cijfers en top premium 4+4 mm
gonna
een jaar geleden
Dan is het idd geen HR glas, maar met zoals bij mij dubbel glas. Dat doet sowieso praktisch niets voor geluid. Maar je idee van geluidwerend materiaal en een klusser vragen hou ik in gedachten. Als er weer een feest is dat ik dat er zo voor kan klemmen en er weer afhalen als het weer dag is en ik de ramen wijd open kan zetten. Dankjewel voor die tip