Kan ik aansprakelijk worden gehouden?

op oud en nieuw werd er voor mij een speeltoestel opgeblazen, ik had er niks mee te maken maar heb toen een boete voor baldadigheid gekregen die nog langs de officier van justitie moet. Het speeltoestel was kapot, kan het zijn dat ik voor de schulden moet opdraaien? ik was de enige die bleef staan omdat ik er niks mee te maken had maar werd dus staande gehouden.

een jaar geleden
in: Overig
1.1K
tinus1969
een jaar geleden
Ja, dat kan. Weet je wie het wel heeft gedaan?
Strijdah2004
een jaar geleden
ja maar ik ga hem niet verraden
Strijdah2004
een jaar geleden
ik heb geen boete voor vernieling gekregen alleen voor baldadigheid
Pieterke
een jaar geleden
Je hebt niets gedaan om die persoon er van te weerhouden om dat speeltoestel op te blazen?
Strijdah2004
een jaar geleden
nee voelde niet dat dat mijn taak was
Thecis
een jaar geleden
De boete zou ook nog aangevochten kunnen worden. Je hebt een boete gekregen omdat je aanwezig was. Niet omdat je iets gedaan hebt. De politiebeambte heeft aangenomen dat jij dit gedaan had. Maar in feite was je op het verkeerde moment op de verkeerde plek.
VraagAntwoord66
een jaar geleden
Lastig ook voor jou om te bewijzen dat jij het niet was. De kans is groot dat je moet betalen
tinus1969
een jaar geleden
Als je de dader niet ‘verraadt’, dan ben je medeplichtig. Iig moreel.

Antwoorden (1)

Dat is inderdaad mogelijk ogv groepsaansprakelijkheid. Maar of dat voor jou echt zo geldt is niet met zekerheid te zeggen.
Om te weten hoe groepsaansprakelijkheid werkt, dient men te kijken naar art. 6:166 BW. Het belang van dit artikel is dat causaliteit wordt geëcarteerd. Dit betekent dat een groepslid zich niet aan mede-aansprakelijkheid kan onttrekken bij een beroep op het ontbreken van een causaal verband tussen zijn gedraging en de door de groep aangebrachte schade.2 Hoe betrokken een groepslid dan ook daadwerkelijk is bij zo’n onrechtmatige gedraging die schade heeft veroorzaakt doet er niet toe, hoewel je dit misschien wel zou verwachten.
Toegevoegd op 7 januari 2023 12:56: bron
erotisi
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Groepsaansprakelijkheid is niet aan de orde omdat vraagsteller individueel al is veroordeeld.
erotisi
een jaar geleden
De vraag gaat niet over het strafrechterlijke aspect maar het civielrechtelijke. Op grond daarvan kan hij aansprakelijk worden gesteld voor de schade.