Waarom vinden heel veel mensen de zondag zo'n vervelende dag?

Persoonlijk vindt ik het de fijnste dag van de week om fijne dingen te doen waar je doordeweeks niet aan toekomt. Beetje koken, prutsen, nieuwe dingen uitproberen zonder je schuldig hoeven te voelen dat er nog een mand met wasgoed of andere vervelende klusjes op je staan te wachten.

Maar niet iedereen denkt daar bijkbaar zo over (vraag me niet hoe ik dat weet :-/)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
6.1K

Het beste antwoord

Vroeger vond ik zondag echt een vervelende dag : lekker vrij, maar niks uitslapen want we moesten eerst voor dag en dauw naar de -uche uche- kerk, dan meestal een of ander verplicht familiebezoekje er overheen, je mocht eigenlijk niks, bleeh, en ook al niet lang opblijven want je moest de volgende dag weer naar school. Blij als het weer maandag was.

Tegenwoordig is zondag gewoon een heerlijke, eindeloze pyjamadag, waarin niks moet en het tempo lekker laag ligt, je lekker dingen kunt doen waar je nu zin in hebt en tijd voor hebt, kan me niet lang genoeg duren. Alleen als de kindere nzich nadrukkelijk gaan lopen vervelen is het wat minder.....

Maar wanneer je geen beschikking hebt over je eigen dagindeling, of je je zelf erg slecht kan vermaken, geen dag door kunt komen zonder naar de winkel te gaan of één of andere sociale activiteit te ondernemen, kun je de zondag wellicht nog steeds als vervelend ervaren. Persoonlijk heb ik daar geen last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Allereerst: Ik vind zondag geen vervelende dag. Maar de reden die ik van mensen gehoord heb: Ze moeten de volgende dag weer werken. Dat zijn dus mensen die niet in het nu leven. Ze anticiperen dus al op hun eerste werkdag.

Misschien dat anderen het vervelend vinden dat winkels dicht zijn op zondag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind zondag best een fijne dag, alleen heb ik altijd het gevoel dat ik die dag niet goed benut. Ik slaap dan tot laat en zit de rest van de dag in me pyjama te niksen; misschien dat dat een reden is waarom mensen niet zo van de zondag houden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten de antwoorden die al gegeven zijn, kan het ook zo zijn dat de zondag een vervelende dag is door de verplichte bezoekjes die er dan af te leggen zijn aan (schoon)ouders etc. Daar wordt toch vaak de zondag voor gebruikt naar mijn mening.
Dat de winkels dicht zijn, is tegenwoordig met al die koopzondagen minder aan de orde, vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zondag was zo'n dag wanneer je jong was je je verveelde .
Tenminste vroeger , en de hele lome stemming op straat en in de stad werkte in op je gemoed. Samen met de kerkklokken die luid klonken en de Mattheus Passion die mijn vader elke zondag opzette.

Eigenlijk werd de zondag pas leuk in 1979 toen Veronica op zondagmiddag op TV begon uit te zenden . Eindelijk werelds vermaak op zondag. ( Ik hoop dat dit antwoord mij niet te kijk zet als een materialistisch feestbeest ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwege het grote contrast met de zaterdag. Dan is iedereen in de weer, winkelen, autowassen en tuintjeprutsen. Dan is het gezellig druk buiten. Vervolgens komt de zondag, blijven de meesten binnen en is het buiten een saaie boel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt een beetje aan het seizoen denk ik..tenminste wat mij betreft.. met mooi zomer of lente weer kan het me niet vlug genoeg zondag zijn..eindelijk lekker weg en van het buiten zijn genieten na de hele week op kantoor.. verplichtingen op zondag heb ik al allang afgeschaft.. ik werk de hele week en dan wil ik het weekeinde mijn eigen ding doen//klusjes e.d doe ik op zaterdag dus de zondag is echt relaxdag..in het najaar of bij slecht weer gebruiken we de zondagen, als we niet naar buiten kunnen dus, vaak voor de grote klussen in huis en voor bezoekjes aan vrienden die wat verder weg wonen omdat we die in het voorjaar dan minder vaak zien..
Dan zijn er nog zondagen waarop we op beurzen en markten staan, famileactiviteiten hebben, onze kinderen bezoeken die allemaal buiten de stad wonen...
Nee, zondag is geen vervelende dag.. het is maar net wat je er mee doet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zondag kan mij niet lang genoeg duren. Heerlijk dingen doen waar je door-de-weeks niet aan toe komt. Dus niks geen vervelende dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zondag is zo`n dag dat veel winkels of tuincentra dicht zijn. En als je dan iets leuks wil gaan doen en of de tuin je niks kunt halen wat je nodig hebt.Ook als je ergens heen wil wat wel open is dan is het er erg druk.Nee ik werk om en om met het weekend en ik vind doordeweeks heerlijk om vrij te zijn.Nee ik vind zondags saai.Maar ik probeer wel altijd die saaiheid in te vullen met leuke dingen en ontspannende dingen ,knutselen enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad wel raar. Het vergaat mij ook zo. Het komt denk ik bij mij van vroeger uit. Op zondag mocht dit niet en op zondag mocht dat niet, terwijl je juist zin had die dingen te doen... Het was gewoon een saaie dag. En die
sfeer blijft een beetje hangen a.h.w. in mijn gevoel en nu ik toch veel meer dingen doe dan vroeger komt er ook nog wel een stukje schuldgevoel bij kijken of ik dat nu wil of niet...............
14 jaar geleden
Vanochtend werd ik wakker en dacht: Ik hou van zondag!
Heerlijk om eens uit te slapen,en om tijd te hebben voor dingen waar je normaal geen tijd voor hebt.
Ik vind het zelfs heerlijk om op te ruimen,kleren te vouwen,schoonmaken enzo..
Nee ik vind zondag helemaal geen vervelende dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zondag is nog steeds een echte rustdag voor veel mensen. Bijkomen van je werkweek, winkels zijn over het algemeen niet open (hier en daar een koopzondag uitgezonderd). Probleem op die zondag is wel dat je meestal uit je ritme bent. Voor de meeste van ons is de zaterdagavond vaak de avond dat je langer opblijft, een feestje hebt, je lekker aan de alcohol gaat en ga zo maar door. De zondag erna ben je toch vrij. Dat betekent wel dat je op die dag later opstaat, en een beetje uit je ritme bent. Sommigen zelfs heel erg vanwege de kater.

Uit je ritme betekent dat je moeilijker op gang komt. Soms weten mensen daardoor niet wat ze met de zondag aan moeten. Rond het middaguur krijg je meestal toch het gevoel dat je iets moet doen. Anders lijkt het een verloren dag. Op dat moment zie je ook weer het verkeer op gang komen. Hup, toch weer ergens naar toe met z'n allen.

Alhoewel een dagje echt rust ook heerlijk is. Dus voel je niet schuldig, je hoeft niet per se naar een meubelboulevard of een koopzondag, blijf eens lekker thuis en geniet ervan. Ga eens naar het bos, lees eens een boek of rommel een beetje aan in je huis. Ik doe het steeds vaker en het is prima zo. Laat de zondag maar lekker een rustdag blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met je eens hoor! Heerlijk. Ik weet niet waarom mensen het een vervelende dag vinden. Je maakt er zelf van wat je wilt.

Als je het een saaie dag vindt.. komt dat vast omdat mensen weinig doen op zo'n dag.
Als je er lekker op uit gaat is het toch een prima dag?

Als je lekker inderdaad zoals jij, gaat koken, prutsen, etc.. dan is dat toch ook leuk?

Ik zelf ga het liefst bezig voor de studie omdat ik de andere dagen er gewoon niet aan toe kom. (Lange dagen.. zucht!)
En naast studie even lekker op GV en hyves bijwerken. Een héérlijk rustige dag voor mij dus ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwege de (katholieke) kerk die het zo'n dwingend karakter heeft gegeven.Die heeft n de joodse functie van de zaterdag(sabbat) overgezet op de zondag,nergens in de bijbel word dit echter opgelegd!