Waar komt het woord otteren vandaan in de zin van: ik heb zitten otteren om dit gedaan te krijgen?

Ik heb dus veel moeite doen om dit gedaan te krijgen. Mijn moeder zei dit weleens bij het naaien van kleding.

een jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Blijkbaar is er weinig informatie over de herkomst van het woord te vinden. Op de website van de etymologiebank https://etymologiebank.nl/trefwoord/otteren waar je de beste informatie over de herkomst zou verwachten, is alleen een verklaring te vinden: ploeteren, zweten als een otter. Het lijkt al te zijn gebruikt in 1780-1781.
Antoni
een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
Dank je Antoni.
Antoni
een jaar geleden
Tot je dienst.

Andere antwoorden (4)

Wss betekend het dat je veel moeite ergens voor heb moeten doen als ik de beschrijving van de website etymologiebank.nl zie.
een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
Je herhaalt de tekst van de vraagsteller.

Zou je ook een antwoord kunnen geven op de vraag? Dat ben je vergeten...
Pieterke
een jaar geleden
Bedankt Dimitri maar dat was inderdaad de vraag niet.
In Utrecht zeggen wij etteren, bedoel je dat soms?
Bijvoorbeeld aan een motor sleutelen wat niet lekker wil, wat een ge-etter of ik heb lopen etteren om de klus aan de motor te maken.
Toegevoegd op 5 december 2022 21:51: tekst
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
Ik bedoel echt otteren (maar etteren ken ik ook in deze betekenis). Thanks voor je reactie.
Het woord otteren komt waarschijnlijk van het Nederlandse woord "otter", wat "ploeteren" betekent. Het is een informeel woord dat wordt gebruikt om te verwijzen naar het harde werken dat nodig is om iets te bereiken.
een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
Bedankt voor je reactie maar dit wist ik al uit het antwoord van Antoni.
Het woord otter heeft enkele minder positieve betekenissen.
Zoals:
1. domoor
2. iemand die scheelziet.
Otteren betekent: moeizaam bezig zijn.
Iemand laten otteren betekent: hem aan zijn lot overlaten, hem zijn gang laen gaan, laten betijen.
Bron: Van Dale.
een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
Bedankt @SentWierda.