Goudvissen zijn een kweekvorm van de Chinese kroeskarper, het is eigenlijk een foutje van de natuur.
Als goudvissen eitjes hebben gelegd komen daar behalve echte goudvissen, ook weer de Chinese kroeskarper uit, dus de gewone wilde soort zonder de goudkleur.
Iedereen die in zijn vijver jonge goudvissen heeft, zal zien, dat de meeste jonge goudvissen pas in het tweede jaar goudkleurig worden (soms het eerste jaar) en een deel van de goudvissen gewoon bruin blijven, dat is dus weer de gewone wilde kleur, dus zoek een vijver liefhebber die goudvissen heeft, bijna zeker heeft hij ook de bruine ( wilde) goudvissen, die hij graag kwijt wil, omdat ze niet de mooie kleur hebben.
In sommig openbaar water, zijn de goudvissen verwilderd en worden giebels genoemd, dan zou je ze daar met een hengel kunnen vangen.