Welke cijfers zijn belangrijk bij een bedrijfsovername?

Welke financiële cijfers zijn belangrijk om een eerste indruk te geven betreft de financiële gezondheid van een bedrijf zonder jaarrekening te vragen (meeste bedrijven zijn anoniem op platforms)?

Ik wil er wel een specialist erbij betrekken maar de zoektocht wil ik zelf doen.

Alvast bedankt.

een jaar geleden
in: Overig
1.1K
ronron1212
een jaar geleden
Zonder jaarrekeningen is dat niet te doen. Je hebt inzicht nodig over meerdere jaren.
Jabber
een jaar geleden
Bedankt Ron,
Dus omzet, winst eventuele kosten is grof weg voldoende. Dan een expert naar de jaarrekening laten kijken indien er een klik is.
Edraket
een jaar geleden
Inzicht in het klantenbestand lijkt me ook belangrijk.
Groei en verloop in aantallen, in het verleden en in de toekomst, het aantal klanten dat blijft na eventuele overname.
Jabber
een jaar geleden
Zeer goed punt Ed, bedankt voor de tip.

Het beste antwoord

Financiële due diligence
Als koper van een onderneming wil je precies weten hoe de toekomstige onderneming er financieel voor staat. Een financiële due diligence onderzoek richt zich op de financiële positie van de onderneming. Denk hierbij aan de balans, winst- en verliesrekening, prognoses, gehanteerde waarderingsgrondslagen en interne (financiële) processen.

Fiscale due diligence
Bij een fiscaal due diligence wordt met name gekeken naar alle fiscale issues die een rol kunnen spelen bij een overname. Denk bijvoorbeeld aan de fiscale consequenties van een eerder plaatsgevonden herstructurering of die van de aanschaf van een bedrijfspand. Maar ook de fiscale posities van de verschillende belastingen worden inzichtelijk gemaakt (omzetbelasting, loonbelasting, vennootschapsbelasting, enz). En natuurlijk een check op openstaande fiscale claims.

Juridische due diligence
Het juridische onderzoek heeft hoofdzakelijk betrekking op de contractuele kant van een onderneming. Denk bijvoorbeeld aan afspraken met afnemers en leveranciers. Welke bonusafspraken zijn er gemaakt met deze partijen? Zijn er ten aanzien van leveranciers specifieke afnameverplichtingen? Ook de arbeidsvoorwaarden worden beoordeeld: zijn deze in lijn met de geldende (cao)eisen?

Due diligence onderzoek bij een aankooptraject
Het uitvoeren van een due diligence is een belangrijk onderdeel van het aankooptraject en leidt meestal tot diverse actie- en aandachtspunten die de verkoopdeal kunnen optimaliseren. De adviseurs van Finc hebben jarenlange ervaring met het uitvoeren van due diligence-onderzoeken. Een due diligence onderzoek geeft een ondernemer veel meer inzicht en achtergrond van een organisatie wat een besluit nemen vergemakkelijkt. Soms kan een kleine check al voldoende zijn om extra inzicht te hebben. Wil je weten of een due diligence onderzoek jou meer inzicht geeft? Neem contact op en we bekijken samen geheel vrijblijvend de mogelijkheden.
erotisi
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
@erotisi Due diligence ga je pas doen als je zeker weet dat het de moeite waar zou kunnen zijn. Dus eerst de voorbereiding. Eigen onderzoek.
Jabber
een jaar geleden
Bedankt Erotisi voor het uitgebreid antwoord. Zoals Ron al schreef is het de moeite waard als ik een bedrijf heb gevonden die met mij zou kunnen matchen. Maar een aantal van deze termen was nog nieuw voor mij, weer iets nieuws geleerd. Bedankt.