Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je KVK gegevens zomaar gebruiken?

Beste,

Ik sta zelf ingeschreven bij de KvK. Wanneer ik ga zoeken op mijn bedrijfsnaam dan kom ik mijn gegevens op allerlei 'bedrijven pagina's' tegen. Handelsnaam, telefoonnummer en adres. Uiteraard is dit zichtbaar op de website van de KvK dus openbaar. Maar mag zo'n bedrijvenpagina \ gids pagina, mijn KvK gegevens zonder toestemming publiceren?

2 jaar geleden
in: Overig
1.6K
TurfGraver
2 jaar geleden
Deze zijn openbaar, dus ja.
teusvh
2 jaar geleden
Het verkopen van dit soort gegevens levert inkomsten op voor de KvK.
Privacywetgeving geld alleen voor natuurlijke personen, dus de gegevens kunnen vrijelijk worden verspreid. Bij een eenmansbedrijf kan dat wel eens wringen, omdat er dan ook veel bekend wordt gemaakt over de eigenaar (de natuurlijke persoon). Vooralsnog is daar juridisch geen antwoord op.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Tot nu toe mogen KvK-gegevens zomaar worden gebruikt. Deze gegevens worden door de KvK verkocht, o.a. aan bedrijvenpagina's.
Maar daar komt binnenkort verandering in. Per 1 januari 2022 moeten de woonadressen van zzp'ers en bestuurders zijn afgeschermd in het Handelsregister van de KvK..
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/10/01/woonadressen-afgeschermd-in-handelsregister-per-1-januari-2022
(Lees meer...)
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding