Waaruit bestaan je initialen?

Voor mij is het niet helemaal duidelijk of de eerste letters van de tussenvoegsels tussen de voor- en achternaam ook tot de initialen van iemands naam behoren. Kijk naar mijn naam als voorbeeld. Als je alleen de eerste letter van de voornaam en de eerste letter van de achternaam neemt dan zijn mijn initialen D.W., maar als je de eerste letters van de tussenvoegsels van mijn naam (van der) er bij doet dan krijg je D.V.D.W. Dus nu de vraag, welke van de twee is juist? En mocht de tweede optie juist zijn, type je dan de eerste letters van de tussenvoegsels met een hoofdletter of een kleine letter?

een jaar geleden
in: Overig
25.3K
Amadea
een jaar geleden
Vermoedelijk haal jij paraaf en initialen door elkaar. Jouw initialen zijn de eerste letters van jouw voornamen. Jouw paraaf is DvdW.
SentWierda
een jaar geleden
@DEN4REAL. Hoeveel voornamen heb je?
Eén? Beginnend met een D. Dan is jouw initiaal: D
Drie? Beginnend met D, K en V? Dan zijn jouw initialen: D.K.V...
ronron1212
een jaar geleden
@SentWierda jan van der plas dat vraagt hij is het dan JP of jvdp

Antwoorden (3)

Een initiaal is een voorletter. De eerste letter van elk van jouw voornamen. Zou je alleen Den heten, dan is jouw initiaal D. Zou jij drie voornamen hebben en bijvoorbeeld Den Four Real heten, dan zijn jouw initialen D.F.R.
Amadea
een jaar geleden
Bestaan iemands initialen uit de eerste letters van zowel voor- als achternaam?
Initialen van iemands naam zijn vaak lastig. En welke gebruik je bij een zakelijke brief of mail ?
Van Dale zegt: het mag allebei
Volgens Van Dale is de tweede betekenis van het woord initiaal: elk van de eerste letters van iemands verschillende namen. Dit gaat vaak over iemands voornaam en doopnaam of tweede naam.

Voorbeeld: Johan Hendrik Peterus Smit heeft dan als initialen J.H.P.

Het kan echter ook om meer letters gaan dan alleen de voorletter(s). Je kunt met initialen zowel alleen de voorletter(s) als de letters van de voor- en achternaam aangeven.

Voorbeeld: Johan Hendrik Peterus Smit kan ook de initialen J.H.P.S. hebben.

Het kan dus allebei. Gebruik initialen waar het netjes staat, vooral bij formele berichten en verslagen. Bij informele berichten is een voornaam gebruiken persoonlijker dan initialen.

Verkort
Bij het voorbeeld van Johan H.P. Smit zou je ook nog de initialen J.S. kunnen gebruiken. Dit staat iets minder netjes als je zijn voornamen weet, maar mocht deze persoon zelf hebben aangegeven deze initialen te gebruiken, dan kun je dat ook zeker in de toekomst doen.
SentWierda
een jaar geleden
Van Dale zegt dat initiaal synoniem is met voorletter. En voorletter is voornaam.
Van Dale heeft het niet over voorletter is achternaam.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
De tekst komt uit de bron. Maar VanDale heeft het over 'naam' en maakt daarbij geen onderscheid in voornaam of achternaam. https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/initiaal#.YpHRvR5Ndio ini·ti·aal (de; v(m); meervoud: initialen)
beginletter van een naam
SentWierda
een jaar geleden
@Ozewiewoze. Mysterie opgelost.
De link (de gratis online Van Dale) geeft een beperkte definitie.
In de veel uitgebreidere papieren Van Dale staat dat initiaal een synoniem is van voorletter/voornaam.
ronron1212
een jaar geleden
@Ozewieze
De vraag ik ik heet Jan van der Plas is het dan JP of JvdP
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
PS. 'van' en 'der' zijn tussenvoegsels en vallen dus niet in de categorie 'namen'.
D.W. is dus juist.
Initiaal = eerste letter voornaam. Paraaf = eerste letter voornaam + achternaam.
Een initiaal is een voorletter: de eerste letter van de voornaam. Initialen (meervoud) zijn voorletters: de eerste letters van de voornamen.
In dit geval is de initiaal: D.
Een paraaf is de eerste letter van voornaam plus achternaam. In dit geval: D.W.
Een paraaf wordt altijd gezet onder officiele stukken, met name bij de notaris, als bewijs er kennis van te hebben genomen.
Bron: Van Dale.
een jaar geleden