Kan een doof person uit NL met een dove uit bijvoorbeeld rusland communiceren in gebarentaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Gebarentaal is inderdaad niet universeel, maar men doet pogingen die te ontwikkelen. Bij internationale contacten wordt meestal de Amerikaanse variant "gesproken" of Gestuno. Gestuno is zo'n universele gebarentaal.

Maar ik kan me evengoed voorstellen dat een groot deel van de gebaren redelijk universeel zijn. Door de handeling, en mimiek erbij, denk ik dat het aanleren en begrijpen van elkaars taal sneller gaat dan wanneer het een gesproken taal betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet als ze allebei in hun eigen taal de gebarentaal gebruiken. Iedere taal heeft z'n eigen gebaren. Als ze beiden de gebarentaal kennen van bijvoorbeeld Engels dan zou het wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als die dove uit nederland ook de russische taal beheerst, wel!
anders niet ieder land heeft andere uitdrukkingen in de gebaren