Vorige week goot het nog vd regen hoe komt het dat we nu spreken over droogte? ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Ik woon in de droogste gemeente van Nederland (Helden, M-Limburg) en hier heeft het voor het laatst geregend op 9 juni. Omdat we hier zandgrond hebben is alles volkomen uitgedroogd.
Vóór 9 juni had het ook al niet veel geregend, vandaar droogte.
In de rest van het land is het iets minder droog, maar toch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vorige week was je vermoedelijk in Purmurend omdat het daar in tegenstelling tot de rest van Nederland sterk geregend heeft 74 mm voor andere delen geld dat het dit jaar tot nog toe veel minder heeft geregend dan nodig of het langjarige gemiddelde, ook in de delen waar die stortbuien naar beneden kwamen is het echter droog,juist omdat het in het voorjaar en winter erg weinig geregend heeft. zoals te lezen is in de volgende link
http://www.weer.nl/nl/home/weer/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/10a60c5ea7e4cb3624c08020f5476582/article/sluipende_droogte.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een groot deel van ons land is er een neerslag te kort.
Er bestaat een berekening voor de hoeveelheid regen die er valt en het verdampte vocht.
Bij een droge noordwesten wind, kan er wel 2 mm. per dag verdampen, we hebben dit jaar opvallend veel noordwesten tot noorden ,winden gehad, dus is er ongelooflijk veel water de lucht in gegaan.
Het neerslagtekort dit voorjaar + het verdampte water door de noordwesten wind, veroorzaakt de droogte in een groot deel van ons land.