wat heeft de euro voor praktische meerwaarde?

ik vermoed zodat Europa dezelfde munteenheid gebruikt,
maar dan kan je toch ook gewoon de gulden tot een munteenheid uitroepen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ja, of de mark, of de schilling, of de lire. En zo kun je ze allemaal noemen. Daarom is er een onafhankelijke naam voor de Europese munt bedacht die als praktische meerwaarde heeft dat je als vakantieganger niet meer met vier valuta zit opgescheept als je een weekje naar Italie gaat.

Bovendien is het idee achter de euro dat een groot Europees blok met één munt veel krachtiger is naar het verre Oosten en de US dan de kleine individuele munten van de verschillende landen. Helaas is met vergeten Europa ook onder één bestuur te brengen, waardoor de Euro naar mijn idee uiteindelijk zal mislukken.
paulus811
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De landen hebben onderling afgesproken met een munt te gaan werken om de interne EU handel te stimuleren. Als elk land zijn eigen munt heeft is het altijd onduidelijk wat de prijzen zullen zijn op moment van betaling. En bij een zeecontainer volgoederen kan een paar procent verschil in de wisselkoers vele duizenden euro hogere kosten betekenen. Door een munt te nemen, haal je de angst om wisselkoersverlies te lopen weg: Dat risico is er immers niet.
Om te zorgen dat er geen enkel land afzonderlijk verantwoordelijk is voor de waarde van de gemeenschappelijke munt is besloten om een nieuwe munteenheid te creeeren, welke door alle nationale banken gesteund wordt. Zodoende krijg je een stabiele nieuwe munt eenheid.