Ben je nog dood voordat je geboren bent?

Ben je voordat je geboren bent nog dood, of kun je pas dood zijn nadat je geleefd ehbt? Ik probeer een punt te bewijzen aan mijn broer. Hij zegt wel eens: 'toen was jij nog dood'. Waarop ik dan zeg dat ik toen niet dood was, maar dat ik nog niet leefde. dat is iets anders, toch?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Overig
3.7K
ronron1212
2 jaar geleden
Nee je bent niet dood je groeit heel langzaam naar een mens met een kloppend hart en dt voor je wordt geboren.
Amadea
2 jaar geleden
Alleen als je gelooft in reïncarnatie kan het mogelijk zijn dat iemand dood was voordat hij opnieuw ging leven...
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Of je nou in reïncarnatie gelooft of niet: je leven start pas als je lichaam en geest samen ‘actief’ zijn. Toch? ( Hoe je dat leven verder leid is weer een ander verhaal :D )

Antwoorden (3)

Nee, dood ben je als je niet meer leeft. Iets wat nooit geleefd heeft, is levenloos. En alles wat leeft, gaat ooit dood.

Het leven start met de bevruchting.
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
De spermacel en de eicel leven ook al. Dus ook voor de bevruchting is er al leven.
Maar dat is het lastige met dit soort vragen: alles hangt af van de definitie.
Er zijn veel definities van dood te vinden, maar de belangrijkste overeenkomst is dat het het einde van het leven is, er moet dus eerst leven geweest zijn voordat de dood kan intreden.
Dat betekent automatisch dat je niet eerst dood was voordat je geboren werd, maar dat je pas dood kunt zijn als je leven is opgehouden.
Een exact begin van het leven van een mens is een onzeker gebied, de een stelt dat er een hartslag moet zijn, de ander gaat uit van een bevruchte eicell die zich deelt, dus nog voordat er een hartslag waarneembaar is, en weer anderen gaan uit van het moment van levensvatbaarheid van de vrucht buiten de baarmoeder. Hoe dan ook: je was niet dood voordat je geboren werd.
2 jaar geleden
SnakeEye
2 jaar geleden
Waarom hebben we dan geen herinneringen van in de buik van onze moeder.
crispy
2 jaar geleden
@SnakeEye Om dezelfde reden waarom we geen herinneringen hebben aan onze geboorte, en aan de periode tussen geboorte en 1e verjaardag, en tussen 1e en 2e verjaardag...
Tja, als je een reïncarnatie bent dan heeft je broer wel gelijk. Dan was je overleden ooit en ben je opnieuw geboren nu. Feitelijk was je dan dus dood voor je geboorte. De tijdspanne tussen overlijden en reïncarneren is alleen onbekend. Misschien is jouw broer wel heel spiritueel. In ieder geval zou ik er geen discussie over aangaan. Dat is nu eenmaal zijn waarheid en die is net zo prima als de jouwe.