Waarom wordt een bankierslamp zo genoemd?

Waarom wordt een bankierslamp zo (bankierslamp) genoemd? Hoe komt dit type lamp aan die naam, want ik neem aan dat 'bankiers' toch allerlei lampen gebruikten? Je ziet ze tegenwoordig toch ook vaker bij notarissen of advocaten?

2 jaar geleden
in: Overig
2.1K
Pieterke
2 jaar geleden
Hij wordt ook wel notarislamp genoemd.
SentWierda
2 jaar geleden
De bankierslamp (notarislamp) is al enkele keren in vragen voorgekomen.
- Wat is het verschil tussen een bankierslamp en een notarislamp?
- Welke kleur heeft de originele Bankierslamp? Goud of brons?

Antwoorden (1)

De groene glazen kappen zijn gemaakt met behulp van de cased glass-techniek, waarbij je een enkel stuk glas maakt door twee of meer glaslagen met verschillende kleuren te versmelten.
Het wordt een bankierslamp genoemd omdat de groene kleur werd omarmd door financiële instellingen die de lampen in grote aantallen bestelden . Een van de belangrijkste redenen was dat groen een kalmerende kleur was (is) en de concentratie verhoogde .
De smaragdkleur speelde hierop in, want de kap verhinderde dat er intens licht naar de gebruiker werd geworpen, maar gaf wel een aangenaam groen licht af. Door wat effectieve marketing toe te voegen, werd de bankierslamp meer dan alleen een lamp, het werd een elegant en stijlvol hulpmiddel, waarvan gedacht werd dat het de efficiëntie van de werknemer zou verbeteren door de moeheid van de ogen te verminderen en de concentratie en focus te bevorderen.
Om deze redenen werd de lamp ook een prominent onderdeel van bibliotheken, advocatenkantoren en het bureau van elke academicus. Daarom wordt de lamp in Nederland ook wel een notarislamp genoemd.
Toegevoegd op 11 december 2021 16:10: tekst
Plaatje bij antwoord
SimonV