Weet iemand wat precies het verschil is tussen 'piekafvoer' en 'regiem'? (dat zijn 2 termen die bij aardrijkunde worden gebruikt)

ik snap het verschil niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
8.5K

Antwoorden (3)

Het regiem is het 'gedrag' van de rivier gedurende het jaar. Dus wanneer veel, weinig hoog en laag water afvoer.

De piekafvoer is de hoogste afvoer die de rivier kent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap dat je het moeilijk vind om het verschil te begrijpen, ik zou het zo uitleggen:

Piekafvoer = Als het waterpeil ineens sterk stijgt, bijvoorbeeld bij een periode met veel neerslag.

Het regiem is de waterafvoer die gedurende een jaar varieert. Dit komt doordat de rivieren gevoed worden door regenwater, smeltwater of beiden.
Deze variatie noemen we regiem, dit is meestal kenmerkend voor een bepaald type rivier:

- Gletsjerrivier - smeltwater - vooral in het voorjaar, de gletsjers smelten dan af in de bergen.

- Regenrivier - vooral regenwater - hoge waterafvoer in de natte maanden van het jaar (de Maas)

- Gemengde rivier - voor een deel smeltwater, voor een deel regenwater - heeft het meest regelmatige regiem (de Rijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het regiem is het aantal water dat de rivier per jaar afvoert, gemeten in liters.
Piekafvoer is het meeste water dat afgevoerd wordt per tijdseenheid in een jaar. Dus als in een uur bijvoorbeeld 20.000 liter water langsstroomt en de rest van het jaar is er geen enkel uur dat het hierboven komt, was dat het moment van piekafvoer. Het kan ook in weken of maanden gemeten worden.