Waarom moet ik alles uitleggen?

Ik moet altijd mijn latijn in mensen steken, en ik word daar echt verschrikkelijk moe en ook kwaad van. Mensen geven mij dikwijls het gevoel dat ik niet van de slimste ben, en ik heb ook jarenlang geloofd dat ik dom was, daarom dat ik zo kwaad kan worden dat uitgerekend ik iets moet uitleggen, waar eigenlijk niks aan uit te leggen valt.sommige dingen zijn zo logisch dat het al moeilijk word er een uitleg aan te geven, soms pieker ik me kapot van "hoe kan ik het zeggen zodat ze het zouden begrijpen" ik kan daar echt van wakker liggen en erg verstrooid van worden. Zijn er nog mensen die dit ook hebben of hadden? Hoe leer ik mijn geduld te bewaren?

1.9K
Ritsuka
2 jaar geleden
Als je het telkens aan dezelfde persoon moet uitleggen, dan ligt het mogelijk aan hem of haar ipv jou.
tinus1969
2 jaar geleden
Ik vind het lastig om precies te begrijpen wat je bedoelt. Kun je concrete voorbeelden geven van zaken/dingen/situaties die je vaak moet uitleggen?
Is misschien je probleem, dat je uitleg verzandt in algemeenheden?
Cinnekevandeginoendoortje
2 jaar geleden
Tinus 1969, dat bedoel ik nu. Ik moet nu uitleggen wat ik bedoel.
tinus1969
2 jaar geleden
@Cinnekevandeginoendoortje, je probleem is in ieder niet dat je dom bent. Zoals gezegd, je probleem met deze vraag is dat je een ontzettend algemene, en daardoor vage vraag stelt, waarbij ik ieder geval niets kan voorstellen.
Zou het helpen om je vragen, en wat je wil uitleggen, heel concrete te maken? Met voorbeelden? Kun je zelf nog een recent voorbeeld geven van een situatie waarbij iemand je niet begreep, waarbij je ook vertelt wat je eigenlijk wilde uitleggen?
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Ik heb laatst een keer enorme ruzie met mijn man gehad. Ik moest tanken. Ik rij met mijn auto naar de pomp (onbemande pomp)
Ik steek mijn pinpas in de pinautomaat en dat ding reageert niet. Er gebeurt niets. Zwart scherm. Ik stap weer in en mijn man kijkt verbaasd. "Wat is er?" Vraagt hij. En ik zeg "Hij doet het niet." Hij: "Hoezo hij doet het niet?" Ik nog een keer "Hij werkt niet, hij doet het niet." Dus hij zegt "Hoezo niet?" Ik klap. "Weet ik veel, ik ben geen monteur. Hij doet het niet." Waarop hij wil uitstappen en kijken wat er is.
Op dat moment vind ik dat ik voldoende informatie heb gegeven. Als ik gezegd had: "Hij pakt mijn pasje niet." Had hij waarschijnlijk gevraagd: "Waarom niet." Als ik gezegd had "Het scherm blijft zwart." Had hij gereageerd met "Hoezo dan?" Dus ik zei tegen hem "Dat ding is stuk en dat is voldoende informatie." Waarop hij zegt: "Dus nu ga jij bepalen voor mij, wanneer ik voldoende informatie heb om een verhaal compleet te maken in mijn hoofd?"
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Wat voor de een ontzettend logisch is, kan boor een ander slaan als een tang op een varken. Dat ligt niet aan jou, of aan de andere persoon. Dat is communicatie. En helaas komt dat niet met een handleiding. En mensen die jou het gevoel geven dat je dom bent, hebben zelf vaak tekortkomingen.

Antwoorden (1)

Misschien is het geruststellend te weten dat niemand je verplicht iets uit te leggen. Het is jouw keuze, en als je het niet wilt, doe je het niet.
Misschien doe je het om te bewijzen dat je niet dom bent, maar zoals je merkt kost je dat veel energie en word je er nog boos over ook.
Leg iets uit als je daar zelf zin in hebt, begrijpen ze het niet, jammer dan.
Wat ze dan van je vinden is hun probleem, daar hoef jij je niet druk om te maken.
SimonV