Hoe kom je tot een prioriteitenlijst? Hoe bepaal je wat prioriteit heeft?

Is er een vuistregel?

Vind ik best wel heel erg moeilijk. Ik probeer meer structuur in mijn leven te krijgen.

13 jaar geleden
in: Overig
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag

Antwoorden (4)

Bedenken wat jij het belangrijkst vind. Waar gaat het precies om?

Bij een to-do list heb je twee factoren: Wat moet het eerst af, en wat is het belangrijkst. Zijn er dingen die je ook wel achterwege kan laten als het niet lukt? Zet die achteraan, voor als je tijd over hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles onder elkaar opschrijven in een rij. Daarna de rij bekijken en cijfers van 1_10 erachter zetten. Daarna kun je deze volgorde aanhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt pas prioriteiten stellen als je voor jezelf bepaald hebt wat belangrijk is in je leven.
Hoe wil jij je leven leiden, wat zijn jouw bouwstenen in je leven? Wat vind jij belangrijk.
Stel je vindt het belangrijk dat je jezelf ontwikkeld. Dan hou je daar bij je prioritering rekening mee dat je daar tijd voor vrij maakt. Als je een echte family man bent dan ruim je voldoende tijd in voor familie en zo.

Dus besteed eerst eens wat hersenscellen aan jouw pijlers in je leven en leg dan al de dingen die je moet en wilt doen langs je eigen lat. Zo krijg je veel meer evenwicht en lol in je leven, in plaats van het afvinken van een paar checklisten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei, dat is een moeilijke vraag. Maar je bent goed op weg om deze voor jezelf te beantwoorden. Je herkent bij jezelf dat je het moeilijk vindt om prioriteiten te stellen. Het is dus duidelijk dat je nog niet (precies) weet wat voor jou belangrijk is. Het begint dus met herkenning.

Nu je weet dat je het nog niet weet (ingewikkeld, ik weet het!), kun je op zoek gaan naar wat voor jou belangrijk is. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Mijn advies is om een pen en een stuk papier mee te nemen naar een plek waar je niet gestoord kunt worden en je volledig op je gemak voelt. Vervolgens als je daar bent, sluit je je ogen en begin je te dromen. Dromen over hoe jij je leven graag zou willen zien, zo gedetailleerd mogelijk. Beeld daarbij in hoe je je dagen (zowel werkdagen als vrije dagen) zou willen vullen. Hoe zou je jezelf willen zien? Hoe zou je willen dat andere mensen je zien? Doe dit zo gedetailleerd mogelijk en probeer de beelden vast te houden.

Als je klaar bent met dromen, schrijf je op het stuk papier in steekwoorden wat het is waar je over droomde. Vervolgens ga je achter de computer zitten en open je een nieuw Word-documentje, waarin je je gehele droom uitwerkt, weer zo gedetailleerd mogelijk, het liefst aanvullen met plaatjes van dingen je graag zou willen. Tot slot schrijf je nog een plan hoe je deze dromen gaat realiseren en je kunt er mee aan de slag.

Bovenstaand is wat ik gedaan heb toen ik een soort van identiteitscrisis had. Het heeft mij erg goed geholpen en ik hoop dat als het je wat lijkt, het jou ook goed zal helpen. Weet wel dat het hierboven erg eenvoudig staat, maar dat het zeker niet is. Maar met een beetje geduld en doorzettingsvermogen, gaat het zeker lukken.

Heel veel succes gewenst! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks, dit kan ik super goed gebruiken nu. DIKSTE + ooit van mij